lördag 22 maj 2010

What a shuckin' good book!


För några veckor sedan gjorde jag några saker jag inte gjort förut. För det första, jag googlade "twitter.com", och väl där, sökte jag på The Hunger Games. Jag fick upp ungefär, ja, väldigt många twittranden om böckerna i fråga, och i en av alla hundra små yttranden var det någon som rekommenderade "The Maze Runner" om man gillade The Hunger Games. Jag skulle inte varit mig själv om jag inte blivit nyfiken, så vad gör jag om inte kollar upp den där labyrintlöparen på Barnes & Nobles.com (De har ALLT!) Hm, då ska vi se här, synopsis: "When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his first name. His memory is blank. But he’s not alone. When the lift’s doors open, Thomas finds himself surrounded by kids who welcome him to the Glade—a large, open expanse surrounded by stone walls.

Just like Thomas, the Gladers don’t know why or how they got to the Glade. All they know is that every morning the stone doors to the maze that surrounds them have opened. Every night they’ve closed tight. And every 30 days a new boy has been delivered in the lift.

Thomas was expected. But the next day, a girl is sent up—the first girl to ever arrive in the Glade. And more surprising yet is the message she delivers.

Thomas might be more important than he could ever guess. If only he could unlock the dark secrets buried within his mind."

Wow. Holy smoke, det här kan man ju inte bara låta bli att läsa! Så den andra saken jag gjorde som jag aldrig gjort förut var att beställa en i stort sett vilt främmande bok på bokus, (billigare, och kortare leveranstid) som nån vecka senare landade i brevlådan. En ganska stor satsning för min del. Var den verkligen något att ha? Tänk om jag inte gillade den? Men jag ville tycka om den, so badly...

Första meningen: He began his new life standing up, surrounded by cold darkness and stale, dusy air.
En typisk mening för att få Lyra att falla för en bok. Och det var precis vad jag gjorde; det handlar alltså om en kille som heter Thomas, som, börjar sitt nya liv stående i en gammal hiss, på väg uppåt. I hans hjärna råder minnesförlust, han kan bara minnas vissa saker, snötäckta träd, äta hamburgare med mera, men han minns inte var, med vem eller hur. När hissen stannar blir han välkomnad till "The Glade" av ett gäng tonårskillar med konstigt ordförråd - väldigt många svär-och-skällsord, till exempel "shucking" (istället för fucking), "bugging", bloody, och skällsordet "shank". Det är svårt att få "The Gladers" att svara på Thomas frågor, men efter mycket trugande får Thomas ändå reda på det mesta om "The Maze" och alla dess hemligheter. Och det som The Gladers har strävat efter i de två år som de befunnit sig i The Glade - att hitta en väg ut.

Jag håller med den där killen som tipsade om The Maze Runner för alla Hungerspelsnördar, det är precis samma känsla av att någon bestämmer över ens liv och styr och ser allt som händer, och jag gillar det. På sätt och vis är det en framtidsthriller/sci-fi också, urbant, högteknologiskt och samtidigt förfallet. Lovely combination.
 Men framåt början av slutet händer nåt, det börjar gå för fort och det blir lite förhastat, allt händer på några kapitel bara, och jag hade velat dra tänja ut det lite, göra boken kanske 50 sidor längre. Jag blir plötsligt väldigt rädd att behöva dra slutsatsen att den inte var så bra ändå, att jag inte skulle köpt den. Men, jag kan nöjt pusta ut när jag på den sista sidan läser "END OF BOOK ONE" med stora, svarta bokstäver. (Och titta,
här har vi den!) Det behövs absolut en fortsättning, annars skulle The Maze Runner's slut vara bland de mest abrupta i litteraturhistorien. Så nu längtar jag nästan lika mycket till den 12 oktober som till 24 augusti, när Mockingjay släpps. Och jag uppmuntrar verkligen alla bloggare häromkring (de som redan inte gör det jag ska komma till) att om ni ser eller hör talas om en bra bok som ni aldrig hört om förut, så kolla upp den, och verkar den bra, köp den! Ni kommer förhoppningsvis inte att ångra er.





Skrivet av en shuck-faced Lyra 


P.S, Ni får ursäkta de makabra scenerna i boktrailern, men boktrailer är boktrailer, inte alltför hög budget. Och jag tycker också att Thomas låter jättefjollig. Haha. D.S

8 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok, men jag måste erkänna att jag inte fattade vissa delar i vad den handlar om. Men jag blev väldigt intresserad iallafall.

    SvaraRadera
  2. Åh ja, den är så spännande så. Men ibland blir det liiite mycket cliffhanger. Men vad var det du inte förstod? Jag ska försöka åtgärda det. :)
    /L

    SvaraRadera
  3. Kul att du hittat en ny bok som var bra. Men jag måste säga att det är lite synd att böcker inte kan vara fristående nu för tiden. man måste alltid vänta på del 2 eller tre. Varför är det så?

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack för kommentaren. Det blev Stolthet och fördom, den vann, så det ska bli kul att läsa. Tack för tipset om den med Zombier jag ska defintivt läsa den om jag gillar vanliga Stolthet och fördom.

    SvaraRadera
  5. Heh, jao, varsågod. :)
    Jag såg på din egna blogg att du är med i Poetry Slam! Vad kul, jag gillade din dikt starkt, hörde talas om det när jag gick på en skrivarkurs i 4:an (xD) och ville jättegärna vara med, men, ja, jag gick i fyran. Är det avgjort för i år, eller kan man fortfarande anmäla sig? Finns det nån hemsida...?
    Och vad kul att ni kommit igång igen med Bokmalar! Jag gillar headern starkt, men dessvärre är Bläckhjärta inte den bästa bok jag läst.../L

    Kusin J!

    Jag vet inte varför det är så, men jag gillar den där nördiga känslan av att ha väntat och väntat på att fortsättningen ska komma, och slutligen bli så glad när den kommer, och så sitter man och sträckläser den hela natten. Tycker inte att man ska bunta ihop handlingen för mycket i en bok heller, som jag först trodde att de hade gjort i The Maze Runner
    , men det beror ju HELT på hur handlingen i boken förlöper också. Men jag tror inte att nån av mina favoritböcker är fristående, eller jo, Spelkortsmysteriet såklart!
    Jag kommer och hälsar på snart! Maja också! Jag funderade om vi kanske skulle gå på Robin Hood, kan han vara nåt? Vi funderade också på om kanske helgen 5-6 juni passar, eller om vi ska komma när sommarlovet börjat?

    /Kultursnobben till lillkusin

    SvaraRadera
  6. Verkar verkligen vara en bra bok, ska helt klart läsa den ;)

    SvaraRadera
  7. Kultursnobben: vi får nog ta det när erat sommarlov börjar. Då blir det boknörderi och kanske filmnörderi ;)

    SvaraRadera
  8. Det låter bra, då behöver vi ju inte stressa hem heller. :D

    SvaraRadera