fredag 7 maj 2010

Läsvärd Svensk Fantasy!

För någon vecka sedan gick jag och en kompis till Statsbiblioteket, som förresten ligger i samma hus som Lyra bor. Jag gick runt bland hyllorna, och försökte hitta en någorlunda bra bok att läsa medans vi satt där. Tillslut tog jag en bok, Tornrummets Hemlighet av Niklas Janz, som enligt baksidan verkade ganska bra. Men nu slumpade det sig så att den var skriven av en svensk författare. Jag övervägde allvarligt att ställa tillbaka boken och ta en annan, men bestämde mig tillslut för att skjuta undan alla mina fördomar och försöka läsa den.
När vi sedan skulle gå hade jag kommit in så mycket i boken att jag bara var tvungen att låna den. Ja, jag måste ju erkänna att jag skämdes lite över att ha lånat en bok av en svensk ungdomsförfattare, dessutom fantasy, frivilligt.

Ja, jag var ju lite fördomsfull när jag fortsatte läsa. Tänk om den var som de andra svenska fantasy-böckerna? Jag ville inte ens tänka tanken.
Början var väl inte något att hurra över heller, det hände inget på en evighet. Men när det sedan blev spännande, då blev de det på riktigt och man kommer riktigt in i handlingen. Just det, vad boken handlar om.

Huvudpersonen i boken, Mirjam flyttar med sina föräldrar till ett stort hus “in the middle of nowhere”, som vi småstadsbor ofta brukar beskriva det.
I det nya huset hittar Mirjam tolv skrivböcker, som tillhörde Milan som bodde i huset förut. Mirjam börjar läsa böckerna, som handlar om en värld som Milan upplevde i sina drömmar. Böckerna är så gripande att Mirjam överväger om Milan verkligen har drömt det, eller om han bara har hittat på allt.
Mirjam får reda på att Milan bara försvann en dag, utan att ha återvänt. Vissa tror att han dog, andra att han lever.
När Mirjam börjar se en skugga smyga runt i trädgården på nätterna, hör konstiga ljud i huset och en av böckerna försvinner från hennes rum, börjar hon överväga om Milans historia kan vara sann. Kan det vara någon som var ute efter Milan, som vill läsa vad som står i hans böcker, och som nu är ute efter henne? Lever Milan fortfarande, och vad har i så fall hänt med honom?

Ja, Tornrummets hemlighet är nog den bästa svensk fantasy bok jag har läst. Niklas Jantz lyckas verkligen, tillskillnad från de flesta andra svenskar, som görr tappra försök att skriva fantasy, men för det mesta misslyckas.
Den var lite seg i början och det tog mig faktiskt ganska lång tid att läsa den första halvan (det kan ha något att göra med att jag försökte läsa Sense and Sensibility samtidigt, och den är seeeeeg!) Men när den sen kom igång, då hade den nästan allt en bra fantasy bok behöver. Spänning, action, inlevelse, trovärdighet…
På slutet kunde jag bara inte sluta läsa, jag var bara tvungen att veta vad som skulle hända!
Jag antar att jag borde ha lärt mig av Lizzy Bennet att det inte är bra att vara fördomsfull, bara ibland.

Skrivet av den inte längre så fördomsfulla Alice

6 kommentarer:

  1. Wow, då kanske den fortfarande ganska fördomsfulla Lyra skulle ta och bita sig i fingrarna och plocka ner den från sin plats aaaallra längst upp i bokhyllan, där den ser så vilden ut...?
    //L

    SvaraRadera
  2. Misströsta icke! Det finns bra svenska ungdomsböcker!

    Hm, hur gammal är Jantz bok? Tror inte att jag har hört talas om den...

    SvaraRadera
  3. Hehe, den alltid så grammatiskt noggranna Lyra ber att få rätta lite, mitt ex av boken i fråga ser vilsen ut, inte vilden. :)
    Förresten, Alice, den professionella perfektionisten mr K hälsar att du måste öva!
    /L

    SvaraRadera
  4. Jag tycker verkligen INTE om den här boken! Jag satt och var riktigt irriterad när jag läste den ( läste faktiskt inte ens klart den ). Författaren skriver "..." MINST en gång på nästan varje sida i boken och han började en mening med "solen lyste från den klarblå himmlen" jagmenar, hur många gånger har man inte läst det?! Nej den boken var verkligen ingenting för mig.
    Dock tyckte Hanna mycket om den! Smaken är som baken säger de ju :)
    Jag vet inte om jag kan hålla med om det där med Svenska fantsyböcker. "Krigarhjärta" av Henrik Larsson är en OTROLIGT bra bok och det är en svensk fantasy, även andra boken är superbra! :)
    "Den femte systern" som jag ser att Alice håller på att läsa nu, läste jag precis ut och det är ju också en svensk fantasy :) jag ska precis skriva en recension på den, gör det du med! skulle vara intressant att se vad du tyckte om den! :D

    Kram Linnéa - www.Bokmalar.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte faktiskt inte på det där med "solen lyste..." inget som jag störde mig på i alla fall. Men jag störde mig verkligen på slutet...
    Krigarhjärta står faktiskt längst upp i min bokhylla, oläst, jag ska läsa den nån gång när jag får tid.
    Den Femte Systern läste jag faktiskt ut idag, kommer kanske en recension på den nån gång också, men jag får se när det blir. Just nu håller jag på att skriva om Numbers av Rachel Ward, det kom nyss ut på svenska, Döden i Dina Ögon.
    //A

    SvaraRadera