fredag 23 april 2010

En läsande scout's Best day of the Year



Vad tänker en riktigt boknörd när man säger "23 april?"
"Världsbokdagen! Tjohoo!"
Och vad säger en scout när man säger 23 april?
"St. George's-dagen! Wohoo!"
(Det där sista hör visserligen inte till ämnet, det var mest en påminnelse till  alla scouter med glömska ledare, för St. George SKA firas! Har ni inte gjort det, gör det NU! Och man kunde allt känna av världsbokdagen där ute också, i och med att Lyra lånade scoutgrundaren Baden-Powell's första handbok av ledaren, den heter "Scouting for Boys")
I alla fall, det jag försöker komma till är att jag med detta inlägg vill markera att det är världsbokdagen idag. Läseposten - som Alice och jag numera läser med ett kritiskt öga - skrev i sitt senaste nummer att världsbokdagen brukar firas med att man ger en bok till någon man tycker om. Så för att unna oss lite passade jag och min kära kompanjon på. 

Jag hade gått och varit sugen på två specifika böcker ett tag, Den Femte Systern av Mårten Sandén  och Tordyveln Flyger i Skymningen av Maria Gripe.(observera, svenska författare, vi gör framsteg!!!) Jag berättade om dessa två för Alice, och det slumpade sig så bra att hon för några år sen vunnit Tordyveln etc. i en tävling. Och den låg nu nånstans i källaren, oläst. Shame on you! Men den blev glatt överlämnad till mig idag, och jag gav henne, olyckligtvis väldigt sugen själv, Den Femte Systern. (Nyinköpt.) Kompromiss, alltså.  Men nu är vi båda nöjda och glada, bara om det inte vore för det äckligt fula omslaget på Tordyveln, det blir nog till att skaffa ett sånt där pocketfodral ändå...

Ja, som ni ser, designern måste varit full. Skulle ni kunna gå ut med den? 

Visst blir man liiite mera sugen om man jämför med förstnämnda boken, hehe, det var väl inte med en allt för happy min jag överlämnade denna lilla skatt till Alice...

Men, bli inte förskräckta, ni som läst Mrs Gripe, jag kommer att älska den, det är jag säker på. ;D 
Så, Glad Världsbokdag tills vidare!

Skrivet av Lyra med godkännande från Alice (sistnämnda ursäktar sig så mycket för att ha lyst med sin frånvaro en smula den senaste tiden, men ett inlägg kommer inom kort!)

1 kommentar:

  1. Lyra (saumensch): Rättelse, jag läste första kapitlet! Och jag tror att jag som 10-åring hade tålamodet att läsa ut, och uppskatta Tordyveln.
    Jag kan utnyttia dig, igen, när jag har läst ut din zombie-bok, och låna Tordyveln av dig, och hoppas på att läsa en bra bok av en svensk författare. Och du ska få låna Den Femte Systern av mig.
    Men jag lovar att jag ska köpa The Fellowship of The Ring om jag kommer till London någon gång, trots det där himla askmolnet!
    //Alice

    SvaraRadera