fredag 16 april 2010

Krigarmakt, Zombieslakt

I bittraste januarivintern fanns jag relativt ofta att beskåda med näsan i Jane Austen's väääldigt kända (ja, alltså känd för alla utom ointresserade småstadsbor, vilka gör en ofrivillig recension ägnad till Sveriges minst intresserade publik i skolan helt meningslös, fy på sig, hörni!) Stolthet Och Fördom, bara för att nu i soliga vår-April kunna fortsätta att fördjupa mig i ämnet, nämligen genom att roa mig med "en utökad utgåva där den älskade Jane Austen-romanen fulländats med helt nya, lemlästade zombiemardrömsscener". Ta det lugnt, det är inte så makabert som det låter! Eller jo, det är ju det det är. Men det är ju det som är hela poängen!

Det kanske är passande att börja med en liten redogörelse gällande originalet. ...Eller så kan ni kolla på Wikipedia... mja, vi kan ta det viktigaste.
På 1700-talet var äktenskap nyckelordet. För att bli lycklig skulle man gifta sig (helst rikt och av kärlek), skaffa barn, (gärna en eller flera söner, så att inte ens egendom gick via fideikomiss till närmsta manliga släktingen, läs böckerna i fråga för vidare förklaring)och få sina barn till ett lika lyckligt äktenskap med nån rik typ. Och det är det det går ut på, hela tiden. Den fjolliga Mrs Bennet är hela tiden på jakt efter passande makar till sina fem döttrar, medan döttrarnas i frågas åsikter är blandade.
Den yngsta, självsäkra Lydia, blir fullständigt lyrisk så fort en officer är i närheten, medans den näst äldsta, fördomsfulla huvudpersonen Elizabeth rynkar pannan och säger något kvicktänkt till sitt försvar. Mr Bennet, som delar de flestas åsikt om att hans fru är väldigt fjollig, och Lydia också, är en ganska ironisk man som tillbringar den största delen av sin tid i sitt bibliotek. Hela romanen skildrar alltså den georgianska vardagen, i stort sett, på gott och ont.

Nu tillbaks till April, och "den utökade utgåvan med zombiemardrömsscener". Här lider England av en märklig farsot som vägrar avta, och som hela England drabbas av. Systrarna Bennet är skolade i de dödliga konstarterna i Kina, i tjänst hos kungen som Hertfordshire's beskyddare, dödens brudar, och fruktar inte något, (möjligtvis Mr Darcy) Då de levande döda krälar upp ur sina kryptor och kistor i form av ruttnande lik, på jakt efter hjärna, hjärna och ännu mera hjärna, är allas våran kära Elizabeth och hennes systrar redo med musköt och katana, det kan se ut som nåt i den här stilen:
Ja, som ni kanske nu förstår så innehåller Stolthet och Fördom och Zombier inte bara extrem zombiehumor, utan också väldigt fina, och makabra, illustrationer! Och jag lovar, det här är inte den värsta...
Men det roligaste med hela grejen är ändå hur karaktärerna har fått en riktig zombiemakeover, så att deras syn på saker är densamma, men de har även blivit tilldelade ett sätt att se på zombier och den hotande farsoten, vilken gör dem mycket mer underhållande att läsa om. Och tanken på en Lady Catherine som tar av sig sin kappa och ställer sig i stridposition med tre ninjor runt sig är så skrattretande, omöjlig och nyskapande att jag blir helt mållös! Seth Grahame-Smith, som är hjärnan bakom boken, har nog nästan blivit en av mina många förebilder, och boken är självklart värd en plats på hedershyllan!
Men när jag läst ut boken och vänder blad, blir jag lite konfunderad. Det sista uppslaget har rubriken: "Stolthet och Fördom och Zombier - fördjupningsfrågor"
....Va, jaha? Fördjupningsfrågor, i den här boken? Jag hade förstått om det var fördjupningsfrågor i till exempel Boktjuven, men i den här? Är det nåt jag inte fattat? Och när jag läst dessa frågor får jag helt plötsligt en bättre inblick i hela boken, varför (antagligen) som zombierna är med. Och följande rader kommer att bestå av fråga 6. och fråga 10., de två som jag tyckte var intressantast:

6. En del kritiker har hävdat att zombierna representerar författarnas syn på äktenskapet - en förbannelse utan slut som suger livet ur dig och som helt enkelt vägrar att dö (där hör du, Bella, du skulle inte gift dig med Edward!). Håller du med, eller har du någon annan tanke om vad de onämnbara kan tänkas symbolisera?

10. En del forskare menar att zombierna är ett tillägg som kom till i sista minuten - en beställning från utgivaren, som ett skamlöst försök att öka försäljningen Andra hävdar att horderna av levande döda finns införlivade i Jane Austens intrig och i hennes samhällskritik. Vad tror du? Kan du föreställa dig hur den här romanen skulle vara utan den våldsamma zombiemardrömmen?

Ja, vad tror du? Läs och kolla.

Skrivet av Lyra

3 kommentarer:

  1. Svar;
    Hej!
    Det går väl bra med bloggandet. Min blogg skulle egentligen ha föreställt en bokblogg men den idén gick åt stöpet, jag hade nästan inget att skriva om.
    Jag har kollat in i er blogg flera gånger de senaste veckorna, men ni har ju inte skrivit så mycket. Men jag tycker det är bättre att ni inte skriver något alls än 2 rader långa inlägg om ingenting.
    Jag har också varit ganska slapp med läsandet, har knappt läst någonting på hela året, tiden räker inte riktigt till. Men vad läser du nu då?

    Jag har bara varit på Sf-bokhandeln i stockholm. Den är ganska liten, men ändå fullproppad med böcker, jag älskar det :) De har liksom alla bra böcker som man vill läsa. Dessutom har de mycket manga också^^
    Stockholm är inte så regnit, tror jag. Jag bor inte i själva "innerstan"(typ gamlastan), men jag brukar åka in för att gå på SF och andra affärer. Nu är det iaf jättefint väder, varmt och solit :D Jag kan inte riktigt förstå hur du kan gilla regn? kullerstenar visst, men regn!?

    Förresten, du behöver inte kalla mig Y, jag undertäcknar bara med det för att min blogg heter Yannaa. Kalla mig Hanna istället =D

    //Hanna

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant analys, vi får kolla vidare på de där frågorna i slutet över en kopp te någon dag ;)

    SvaraRadera
  3. Hypotes till fråga 6: skulle man kunna vidga det zombierna står för det till att omfatta inte bara äktenskapet utan allt annat som pressade den tidens brittiska unga kvinnor: den elaborerade etiketten, alla tabun, all ilska som måste tryckas undan, all harm över kränkningar och omyndigförklaranden...? (Lite som drömmar man har när man är pressad och stressad: att klättra uppför branta berg, simma ikapp båtar som åker iväg, fly från vilddjur - eller för all del slåss mot zombies.)

    SvaraRadera