söndag 12 juni 2011

Sommarläsning

Ja, i torsdags fick både jag och Lyra sommarlov. Förutom att bada, åka på läger, umgås med kompisar och familj etc. tänker vi förstås få läst så mycket som möjligt innan skolan börjar igen. Problemet är bara att när det väl är sommar blir det faktiskt inte så mycket tid för läsning som man kan önska, det kommer så många andra saker som man måste/vill göra och så många som man måste/vill träffa/umgås med. Ja, ni fattar säkert. Lite ska det nog bli läst i alla fall!

En lista med våra rekommendationer på mer eller mindre somriga böcker, som passar bra att läsa ute på sjön, på stranden, eller varför inte på en balkong mitt i Stockholm, är som följer;
 
Alice in Wonderland/Through the Looking Glass – Lewis Carroll
Tordyveln Flyger i Skymningen – Maria Gripe
Pappan & Havet – Tove Jansson
Farlig Midsommar – Tove Jansson
Emma – Jane Austen
Chains – Laurie Halse Anderson
A Thousand Splendid Suns – Khaled Hosseini (finns på svenska, “Tusen Strålande Solar”)
A Little Love Song – Michelle Magorian (finns på svenska, ”En Liten Kärlekssång”)


Själv satsar jag på att hinna med runt åtta böcker, men såklart kan det bli både mer och mindre, beroende på hur mycket tid jag får åt läsning.

De jag har tänkt hinna med är följande;

The Wishing Trees – John Shors
Inside Out – Maria V. Snyder
The Prince of Mist – Carlos Ruiz Zafon
Svart Flicka, Vit Flicka – Joyce Carol Oates
The Tin Princess – Philip Pullman
Agnes Gray – Anne Brontë
A Little Love Song – Michelle Magorian
Igår, Idag, Imorgon – Stephanie & Barbara Keating

Men som sagt, vi får se hur långt jag hinner.


Någon som har tips på somriga böcker, eller åtminstone böcker som passar bra att läsa på sommaren? Vad/hur mycket tänker ni själva läsa?

Skrivet av Alice

2 kommentarer:

  1. Jag ska läsa jättemånga! Hinner alltid med ganska många böcker på sommaren, speciellt när jag reser till släkt utan internet. Tyvärr ska jag jobba i sommar och det drar alltid ner på läsandet.

    Mitt mål är att läsa alla böcker jag har hemma - inte låna eller köpa ny (kommer ALDRIG hålla det). Så det bir allt från Haruki Murakami till Huxley (Brave New World) till Paradise Lost.
    Efter lite räknande är det ca 7-8 böcker. What. Jag kanske kan låna/köpa ändå!
    (Förra sommaren läste jag drygt 20 böcker. Svårt att slå. Huu.)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Sommarboken av Tove Jansson kan ju inte bli mer somrig, så den kan jag verkligen tipsa om! Jag ska försöka läsa så mycket som möjligt under sommaren. Gå gärna in och ställ en fråga till oss på våran blogg, då skulle vi blivit så glada!

    SvaraRadera