torsdag 22 september 2011

1001 Books You Must Read Before You Die

Jag fyllde 15 för några dagar sedan, och mina presenter bestod till största del av... böcker. (big surprise there!)
En av dem var den något speciella 1001 Books You Must Read Before You Die. Jag hade tidigare sett liknande böcker om album, filmer, etc, tänkte att det måste finnas en med böcker, googlade, och voìla!
De 1001 böckerna är utvalda av mer än 100 internationella kritiker (enligt boken) och sammanställda av Peter Boxall. Den är indelad i fyra sektioner, pre-1800, 1800s, 1900s och 2000s, det är alltså inte bara gamla dammiga klassiker, utan även nya. Den sista boken tror jag står som utgiven 2009. Till varje bok finns det en detaljerad beskrivning innehållande handling och varför boken är så läsvärd. Flertalet böcker finns det också med bilder till, av vilket många är väldigt intressanta. Tex bilden till Jane Eyre. 
Det är inte utan att man får lite ångest, för jag tvivlar starkt på att jag kommer hinna med alla 1001 böckerna innan jag dör, och dessutom en hel massa annat. Men jag kan i alla fall göra ett gott försök!
Kommer garanterat aldrig att inte veta vad jag ska läsa härnäst efter det här...

Skrivet av Alice

7 kommentarer:

  1. Vad kul att få den boken! Jag har sett massa såna listor på internet, men kul att ha en riktigt - i bokform. Några har du väl läst i alla fall?

    SvaraRadera
  2. Johanna, jo nog har jag läst några. Bland annat finns flera Austen-romaner, Harens År, Pippi (!) och Tale of Two Cities med. (Den sistnämnda håller jag på med. Den är bra men lite trög) Det är ju många man känner igen, men flertalet har man aldrig hört talas om. Det gör ju det hela destå intressantare!
    //A

    SvaraRadera
  3. den vill jag också ha!

    SvaraRadera
  4. Svar: Vad kul! Jag är så otroligt glad att jag åkte på språkresa, en av de bästa tiderna i mitt liv!

    Jag åkte med Sts, och de var sådär. Det kändes liksom lite oplanerat. Resan hemifrån till värdfamiljen tog 13 timmar för att vi fick stå och vänta på varje ställe så otroligt länge. Inte heller tänkte de på att man måste äta lunch och sådant heller, så resan dit var helt enkelt hemsk.

    Vår värdmamma var verkligen supersnäll och trevlig. Tyvärr bodde hon dock ute på landet så vi behövde få skjuts överallt för att bussarna bara gick fem gånger om dagen. Vi bad Sts om att få byta, men de hade inga lediga så vi tvingades bo kvar där. Men det blev rätt bra när man vant sig.

    Skolan var ganska kul. Jag lärde mig väldigt mycket där, men det mesta lärde jag mig helt klart av att prata med värdmamman. Aktiviteterna var oftast jätteroliga, och om de inte var roliga så hittade man alltid på något annat att göra.

    Resan till London i slutet av resan var dock hemsk. Vi åkte en buss utan luftkonditonering, en tjej svimmade till och med. När vi steg ur bussen så tänkte vi checka in på hotellet, men det fick vi inte göra på några timmar så det tog två timmar innan vi stuvat ner allas väskor i källaren på ett annat hotell. Då var alla sjukt hungriga, så vi bokstavligt talat sprang förbi Buckingham Palace för att sedan äta på Donken. Efter Donken var det direkt dags för att leta reda på stället där vi skulle äta middag, som tog ett tag för ingen hittade. Vi fick dock se en musikal efter, vilket var jättekul!

    När vi sedan skulle tillbaka och sova fick vi inte våra rum förrän efter 12 på natten, och vi skulle upp vid 8 igen. Då fick några timmar att gå runt på Oxford Street innan vi skulle åka hem.

    Så jag tycker att Sts var väldigt dåliga på att planera, men när de väl kom in i sina rutiner gick det bra. Nu har jag typ bara tagit upp allt dåligt från språkresan, men inget av det här blev sådär jättejobbigt för man gjorde allting med sina underbara kompisar. Det är ändå det viktigaste med resan, och tack vare alla nya kompisar blev den helt underbar!

    Jag vet inte riktigt om jag rekommenderar Sts, för jag har hört historier från kompisar som åkt med EF och tyckt att de är jättedåliga. Så jag antar att det är ungefär lika hos alla. Men hos Sts får du i alla fall en mycket snyggare väska!

    Jag hoppas det här hjälpte, det känns som att jag bara gjorde allt svårare. Men av alla jag snackat med från både EF och Sts så är alla ändå jättenöjda med sina resor. Jag tror helt enkelt att de är ungefär likadana. Men om du vill veta något mer så är det bara att fråga! Jag är säker på att ni kommer älska det, vad ni än väljer.

    SvaraRadera
  5. Ojdå, insåg nu att min kommentar blev väldigt lång. Hoppas ni orkar läsa allt :/

    Sammanfattning: Dåligt organiserat, sjukt kul ändå!

    SvaraRadera
  6. Sv: Haha är Pippi med? Coolt. Kan man typ fylla i vilka man läst i boken, eller är det bara fakta?

    SvaraRadera
  7. Häftigt! Jag älskar sådana böcker, har dock bara läst i en variant som gäller filmer. Ska bli spännande att se om x antal år vilka filmer/böcker som blir minnesvärda under ens egen tid =)

    SvaraRadera