måndag 26 september 2011

Bokmässan 2011

I lördags åkte jag och Alice till bokmässan. Tre läner, ett språk - Tyskland, Österrike, Schweiz. Andra gången för mig, allra första gången för Alice. Kön in sträckte sig lååångt bortanför svenska mässan, men det tog inte så lång tid innan vi kom in. Väl där inne styrde vi kosan mot the English Bookshops monter, men vi hann inte vara där så länge förrän det var dags för prisutdelningen av Forma Book Blog Award, där vi såg Bokhororna ta emot sitt pris.
 Efter det gick vi runt en stund, jag med kartan, bland annat till SF-bokhandeln, Djurens Rätt där man fick veganska kakor (mycket goda!) och Hotell Gästis där böckerna var gratis! Det hoppas jag ni som var där inte missade...
Annat som det blev mycket av var knappar, godis, bokmärken, fancy påsar, det vanliga. Böckerna som köptes för min del var:

The Court of the Air, nån slags YA fantasy/sci-fi-what'sitsname som verkade lite lagom mysig och lättläst, på the English Bookshop,
där jag och Alice utnyttjade 3 for 2-erbjudandet, varsin bok plus en vi delade på. Det blev Jonathan Franzens (som ju var mäss-aktuell men som vi dessvärre inte såg, tror inte han var där på lördagen) The Discomfort Zone, som handlar om hans egen uppväxt.

På Hotell Gästis där böckerna var gratis köpte jag en smått lustig upplaga av 4:50 från Paddington, Agatha Christie, älskar ju tv-serie-versionen med Geraldine McEwan, som namnet Eylesbarrow kommer ifrån förresten, och en mycket fin utgåva av Sista brevet till Sverige av Vilhelm Moberg.
Sista boken blev Andreas Carlssons Dandy. Inte för att jag är nåt fan av Andreas Carlsson, hade ingen koll på vem som skrivit den, men tänkte att den kanske skulle vara trevlig. (Speciellt de påkostade, smått ostiga extra-bilderna.) Och den kostade ju bara 40 spänn, liksom. Vi vår vänta och se, antingen är den alldeles otroligt genialisk (fast, nej...)  eller så faller den pladask. Jaja, jag tyckte upplägget verkade lite kul.
Hursomhelst, en annan bra grej var att när vi köpte varsitt nummer av Vi Läser fick man ett paket kakor på köpet. Inte helt fel?

Så, sammanfattat, inga fullträffar på monterprogram, inte en enda signering (fast några kända ansikten såg man ju, Camilla Läckberg, Fredrik Lindström, Björn Ranelid för all del!) men jag är nöjd. Alice också, vad jag vet. Vi åker säkert dit nästa år också. How about you?

Skrivet av Lyra

Tillägg av Alice:
Dessutom såg vi självaste Maria Montazami! Även om Lyra la ner iden att köpa ett signerat ex av hennes bok när vi såg den milslånga kön...

7 kommentarer:

  1. Har suttit här och varit så pass deprimerad under de senaste åren medan alla andra varit på bokmässan att jag måste dit under något av de närmsta åren. Haha. Förhoppningsvis nästa?

    SvaraRadera
  2. Det lät jättekul. Jag älskar gratissaker. Kunde man få pennor? Jag älskar gratis pennor.
    Obs, jag gillar böcker också. Jag skulle inte bara vilja gå för gratissaker.

    SvaraRadera
  3. Alice: jag tyckte inte riktigt att det hörde hemma här.... Nu ska ingen få för sig att jag gillar MM!

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag tycker faktiskt att de flesta där var väldigt ambitiösa. De allra flesta var väldigt uppmärksamma på lektionerna och försökte verkligen att utnyttja tillfällen att prata engelska. Visst var det några få som inte var så uppmärksamma, men det känns ändå inte som att någon alls var där enbart för att "festa". Sedan misstänker jag att det beror lite på vart man åker också. Jag var på Isle of Wight, och av någon anledning så känns det som att de som bara är ute efter att ha parta hela nätterna inte väljer att åka dit. Jag vet inte riktigt, men jag tror att på tex Malta är det fler såna personer.

    Vi var 28 i vår grupp och hade en "ledare" och en som var med ganska ofta också. Lektionerna delades dock upp i två delar, så att de som är lite bättre på engelska var i en grupp med en engelsk lärare och de som inte var "lika bra" var med den svenska ledaren.

    Det gör inget alls med alla frågor. Jag tycker det är jättekul! Vart funderar du på att åka? :)

    SvaraRadera
  5. Svar: Vad kul! Hastings verkar verkligen jättemysigt, och havet vill man ju inte missa!

    Jag åkte classic, men eftersom jag var i den "svåra" gruppen så hade jag ändå en engelsk lärare, trots att de utlovat en svensk och en engelsk. Det gjorde mig dock inte så mycket. Jag är i alla fall glad att jag valde classic, för de jag snackade med i international-gruppen sa att de knappt pratade något med de från de andra länderna. Så jag kände att min grupp hade bättre sammanhållning. Men det beror nog egentligen helt på om man verkligen vill prata engelska eller inte. För det skulle ju vara sjukt kul att bli jättebra kompis med någon från tex Spanien.

    SvaraRadera
  6. SV: BloodFirebolt15 är jag och du får gärna lägga till mig! c:

    SvaraRadera
  7. Åh, det känns som om alla jag känner var på bokmässan i år, (vilket säger något om mina bekantskaper). Det är verkligen något jag saknar. Kul ändå att läsa om det, låter som att ni hade det trevligt! Jag tror att jag besökte hotell Gästis-montern förra året. :)

    SvaraRadera