fredag 18 februari 2011

Skiing, And Some More Books

Nu blir det skidåkning! Imorgon åker jag och Lyra till Norge respektive Italien. (Okej, jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på innan nämnda Saumensch.) But I shan't complain.
Med mig följer My Sisters Keeper, som jag är mitt i nu  (okej, inte mitten, snarare början), Cold Magic (en av julklappsböckerna), The Scorch Trials och Shadow Web (från Foyles) Kommer antagligen inte att hinna läsa ut alla, but you can always try! 

Jag läste ut Back Home av Michelle Magorian häromdagen. Jämfört med Emma kändes det som... engelska och kemi! (hatar det senast nämnda, obegripligt), eller som en 1800-tals klassiker och en brittisk ungdomsbok, vilket det också var. Språket var något lättare, vilket faktiskt var ganska skönt. 
I det stora hela handlar boken om 12-åriga Virginia, även känd som Rusty. 1945 kommer hon hem tillbaka till England efter att ha blivit evakuerad till Amerika fem år tidigare. 
För Rusty känns såklart inte England som hemma. Kriget har lämnat djupa spår efter sig, både av ödeläggelse, död och ransonering. Rustys familj känns också som complete strangers, och ett mindre krig med hennes mamma startar snart efter hemkomsten. I sin misär längtar Rusty tillbaka till Amerika, och sin familj där. Hela tiden refererar hon till U.S som "back home".. 
Inte blir saker bättre när hennes mamma skickar iväg henne till en privatskola, för att göra en decent English girl out of her. (Förresten, Rusty's boarding school påminde mig väldigt mycket om Hogwarts. Fyra houses, point system, prefects...)
Hela tiden genom boken kan man känna hur en revolution byggs upp inom Rusty, och tror att hon snart kommer göra uppror. Kanske var det hoppet om att något ska hända som fick mig att hela tiden fortsätta läsa. Men det hände inget, inte förren precis i slutet. Resterande av boken var ganska långtråkig, but I still enjoyed reading about Rusty. Bara att det utspelade sig i England fick väl det hela att bli snäppet bättre.Men jag kunde verkligen sympatisera med Rusty, and grew fond of her, in some way.
Läsvärd? Absolut. En favorit? Nja...

Skrivet av Alice

Lyra tillägger:

Böckerna jag tar med mig är inga mindre än I am Number Four, Frukost på Tiffany's, Sarah's Key och kanske Boneshaker. Önska mig lycka till i de italienska pistarna! Brake a leg, eller kanske inte...
Vi önskar alla ett litterärt sportlov med inte för mycket svett och ansträngning.


4 kommentarer:

  1. Hälsa Lyra att hon gärna får hålla utkik efter finlandssvensk tjej förmodligen bärandes på en trave böcker och en italiensk ordbok på toppen!

    SvaraRadera
  2. Italien och Norge låter lyxigt. Även om skidåknng inte är det första jag skulle göra. (Det är livsfarligt!!)

    Det ska bli kul att höra vad ni tycker om The Scorch Trials (funderar på att läsa den) och I am Number Four (har läst - och filmen har premiär om en månad! [jag tycker Alex P är snygg :P])

    Var försiktiga och ha så kul.

    SvaraRadera
  3. Jag ville bara säga att jag tycker att eran blogg är jätte mysig! Väldigt fin och vacker!!! :D Ni skriver om bra böcker och gör bra recensioner.
    Kram Agnes

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag älskar er blogg och den verkligen är förtjänt av det ger jag er en One Lovely Blog Award, ni kan kolla mitt senaste inlägg ♥

    SvaraRadera