söndag 6 februari 2011

E-reader, I Want!

Jag har alltid varit en motståndare till e-readers. För något år nämnde en kompis att hon ville ha en, men jag bara skrattade åt henne. Vad var en elektronisk pryl jämfört med en riktig bok?
Mina argument var många. Hur mycket böcker man kunde köpa för priset av en e-reader, möjligheten att tappa den, alla böcker borta, den kan ju ladda ur och tänk om man bara måste fortsätta att läsa! Och känslan av en riktig bok! Omslagen, sidorna, lukten, dammet, bokmärkena…  Ja, äkta e-reader motståndare var både jag och Lyra.
Men på nyårsafton fick jag ett sms från innan nämnda person. ”Läser Christmas Carol på min mosters iPad!”, ja och där blev Lyra a friend of the e-readers.

Åter till mig. För några dagar sedan var min klass nere i skolans datasal, för att fylla i någon speciellt tråkig enkät om trivseln i skolan. Jag blev klar, och i väntan på mina klasskamrater fick jag (nästan) tillåtelse av vikarien att ”surfa fritt” Jag landade på B & N, och efter att ha kollat ”New Releases” klickade jag, av ren chansning på NOOK, och började förundrat läsa.
När jag sedan blev medsläpad upp i klassrummet var jag också a friend of the e-readers.

En B & N Nook
Ja, B & N’s Nooks verkar helt fantastiska! Två miljoner titlar, bokrekomendationer baserat på ens egna böcker, gratis stuff om man tar med sin NOOK till B & N (ja det kan jag nog inte utnyttja så ofta…), kunna låna ut böcker, nätet, musik, spel, colour toutchscreen, massa häftiga accesories, tio dagars batteri… Och kolla bara på priset! B & N’s två NOOK kostar $ 249 respektive  $ 149. Med dollarn som står i 6.48 sek (jag kollade upp det där) blir det… 1614 respektive 966 kr. En e-reader på Bokus kostar ungefär 2440!!!
Jag har inte direkt kollat upp svenska e-readers, men har något svenskt någonsin kunnat konkurrera med något amerikanskt förut? Not bloody likely…  

När jag tittar på den fiiiina e-readern, drabbas jag av en stark ”Vill Ha!”, längtan. Tänk vad praktiskt egentligen! Aldrig behöva oroa sig för att inte ha plats i bokhyllan, att inte få tag på nästa bok, att boken är för tung/stor för att bära med sig, ingen kan se vad man läser, billigare böcker… Såklart skulle jag aldrig överge mina gamla hederliga paper books, e-readern skulle bara vara som ett alternativ…

Kanske borde jag överge ”jag vill ha en synt farsan, jag vill ha en synt farsan, när jag konfirmerar mig” (eller en Steinway flygel), från Roy’s och Roger’s mack, och istället fråga mina föräldrar efter en e-reader till komfan i juni? Med tanke på att jag inte ens spelar piano är det nog en alldeles utmärkt ide!

Någon som har en e-reder, iPad eller liknande? Vad tycker ni om dem? Hur fungerar det med tex nät?

Skrivet av Alice, numera a friend of the e-readers

3 kommentarer:

  1. Jag är också lite skeptisk. Men om det är någon jag vill ha så är det en Nook, eller möjligtvis en Kindle. De verkar så enkla. Och det som är bra är att man kan läsa böcker som inte finns i Sveirge - engelsk YA. Det skulle bli så mycket enklare.

    SvaraRadera
  2. Svar: Håller med om att det är dumt att portot kostar så mycket. Man får lägga på nästan dubbla typ. Att de skriver att det är en bok på engelska tycker jag är bra. De som inte läser så mycket engelska kanske missuppfattar och tror att det är en svensk bok. Barnenes Bokklubb tänker nog inte på smarta bokbloggare som gärna läser på engelska ;P

    SvaraRadera
  3. Nea: jag har förstått att Läseposten inte heller är något större än en liten postordertidning som VILL FÅ BARN OCH UNGDOMAR ATT LÄSA MER, vilket vi redan gör, så jag köper kanske en bok på tre nummer. Oftast nån liten klassiker under rubriken "Ojoj, det här måste du läsa" för en femtiolapp, sånt kan ju vara bra att ha. Men i somras hade de med True Blood på engelska, under rubriken "Klarar du av det här?" ....Alltså snälla. Okej, vi vet att det ända många läser på engelska är 10-sidors nybörjarsagor sista fem minuterna på engelska-lektionerna, men man behöver inte underskatta sina medlemmar och få för sig att de inte KAN läsa engelska böcker. Läseposten hävdarbestämt att svenska ungdomar inte är intresserade av något annat än svenska ungdomsböcker. Det kanske finns en liten minoritet nånstans som av någon anledning får lust att läsa på engelska, och för dem kan vi ha en engelsk bok i halvåret. Låter det bra? Verkar som om de tyckte det.
    Den här diskussionen kan man ta upp i många, långa inlägg, känner jag, och den här kommentaren känns redan för lång. Ska sluta nu, ha en trevlig helg.

    Att h(L)yra

    SvaraRadera