måndag 28 februari 2011

Fynd På Bokrean

Som liten var jag alltid ett fan av bokrean. Eftersom vi alltid brukade åka på vår årliga skidsemester vid den tiden på året bokrean ägde rum, var jag oftast lite rädd att böckerna skulle ta slut. I slutändan kom jag oftast över böcker för stora summor pengar (flertalet var såna där hästböcker som det finns minst tio av i samma serie).
När jag blev äldre såg jag inte längre på bokrean med samma glädje. Jag fick tag på böcker på annat håll, och att köpa till fullpris såg jag inte som något problem. Jag vet inte om det berodde på att jag blev kräsnare med böcker, eller att utbudet magrade, men jag hittade helt enkelt inte lika mycket böcker längre. Mestadels bestod bokrean i vår småstad av gamla, uttjatade böcker, eller såna där ingen-kvalitets-böcker. Förra året tror jag inte att jag hittade en enda bok.
Idag bestämde sig jag och Lyra för att titta in på bokrean på vägen hem från skolan. Och till min stora förvåning gick jag därifrån med flertalet böcker.

En styck box med klassiker, som jag hade hört talas om innan, och blivit väldigt sugen på att ha i min ägo (299 kr, men det var värt det!) och dessutom en styck Jane Eyre på originalspråk för 39 spänn!

Klassikerna i boxen är följande;
Alice I Underlandet - Lewis Carroll
Pappa Långben - Jean Webster
Unga Kvinnor - Louisa May Alcott
Agnes Cecilia - Maria Gripe
Den Hemliga Trädgården - Frances Hodgson Burnett

Tror alla utom Agnes Cecilia är skrivna på engelska som originalspråk. Hade hellre läst dem på det än svenska, men ja... Man kan inte få allt.
Har bara läst Agnes Cecilia och Alice's Adventures In Wonderland innan, men den svenska upplagan får mina syskon glädje av och det skadar aldrig att äga Agnes Cecilia!

Har ni fått tag på något på bokrean?

Skrivet av Alice

3 kommentarer:

  1. Vilka bra böcker du har hittat! Jag älskar Unga Kvinnor, fast jag läste den på engelska.
    Jga hittar aldrig några böcker på rean. Dels är det för det mesta på svenska, och sen är det nästan bara kokböcker eller faktaböcker om Andra Världskriget. Att du hittade Jane Eyre på engelska! Jag är lite avundsjuk.

    SvaraRadera
  2. Har stått och dreglat på den där boxen hur många gånger som helst! Den är underbart fin. Problemet är bara att jag redan har tre av böckerna, men bara omslagen är ju nästan värda 299 spänn x)Jane Eyre på engelska låter också kul :D

    SvaraRadera