fredag 19 februari 2010

The Beginning of The End



Vad skulle hända om alla vuxna försvann, och barnen lämnades kvar? Skulle katastrof, rädsla och panik bryta ut? Skulle alla gå ihop och försöka hitta en lösning, eller skulle någon försöka ta över?

För 14 åriga Sam, Quinn, Edillo och Astrid blir det verklighet när alla över 15 en dag plötsligt försvinner.
Pankik utbryter bland dom kvarvarande barnen och ungdomarna. Men också rädsla. Var har alla tagit vägen? Vad ska hända nu?
Sam och dom andra upptäcker snart att området runt Pedico Beach, ett litet samhälle på Californiens västkust, omges av en ogenomtränglig barriär.
Vad är det som kan ha skapat Zonen? Sam, Quinn, Edillo och Astrid försöker desperat lösa gåtan.
Men Sam vet något dom andra inte vet. Han har en övernaturlig förmåga. Han kan få ljus att strömma ut ur händerna. Kraftfullt ljus som kan skada,  och även döda.
Kan hans krafter ha nåt att göra med Zonen? Finns det fler som kan göra liknande saker?
Men deras tid håller på att rinna ut. Sams födelsedag närmar sig. Och när man fyller 15 försvinner man.

Något som den här boken absolut inte saknar är spänning. Redan på första sidan händer det något, och spänningen håller i sig genom stort sett hela boken. Tillskillnad från andra böcker där det tar evigheter innan det händer något.
Däremot tycker jag att personbeskrivningarna i Gone inte alls är trovärdiga.
Det jag menar med att dom inte är trovärdiga är att man inte alls får reda på hur dom är som personer. Om huvudpersonen Sam får man reda på att han är "en surfare som inte tycker om att umgås med andra surfare", att han har bott ensam med sin mamma och hur han ser ut.
Okej... Jag kan inte riktigt skapa mig en person utifrån det. Det blir väldigt ytligt.
Så... finns det nåt mer att säga om Gone? Slutet är lite konstigt, jag förstår det inte riktigt. Men det ska ju vara lite "cliffhanger" iomed att det kommer fem böcker till.
Läsvärd? Ja, men jag vet inte om jag tyckte om den tillräckligt mycket för att läsa 2:an på engelska.
Frågan kvarstår ju om Gone kommer bli en bestseller. Jag vet inte riktigt, men det återstår ju att se.

Skrivet av Alice

2 kommentarer:

  1. Jag har kollat runt på er bokblogg, den är väldigt fin:)

    Jag har börjat att läsa "Gone" på svenska, "Övergivna", och hittills är den ganska bra:)

    Besök gärna min bokblogg: http://addikoko.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Tack Addikoko! Kul att du gillar våran blogg. Jag har kollat på din, den är också fin.
    Jag, och Lyra har också varit stooora Twilght-fans.
    Jag har läst The Host på engelska. Jag har den svenska, men har inte brytt mig om att läsa den igen. Den är bra, fast jag gillar ändå Twilight bättre.
    Stephenie Meyer skriver bra, men jag stör mig på översättaren. Jag tycker inte hon har översatt bra från orginalen.
    //Alice

    SvaraRadera