måndag 8 februari 2010

Om Jag Stannar



Av: Gayle Forman 
Orginaltitel: If I Stay

Det här är en sån bok som man bara inte kan lämnas oberörd efter att ha läst. Den är sorlig, gripande och vacker.
Vacker, på vilket sätt är den vacker? Den är berättad på ett helt otroligt trovärdigt sätt och man blir så berörd att man bara vill gråta...
Jag läste att Gayle Forman hade sagt att den var baserad på en sann historia. Då gråter man nästan igen. För det är ju säkert sant. Hur många gånger har inte något sånt här hänt? Alldeles för många.

Men vad handlar den om då? Vad är det som är så sorligt?
Om Jag Stannar handlar om Mia. En amerikansk high school tjej med bästa kompis, pojkvän och som ägnar all sin tid åt att spela cello och försöker komma in på Juilliard. (För dom som inte vet är Juilliard ett college i New York, vad jag har förstått det är det ett av amerikas bästa college för musik, teater och såna saker)
Boken börjar att Mia, hennes föräldrar och lillebror Teddy krachar med bilen.
Plötsligt befinner sig Mia utanför sin kropp, och kan se sig själv ligga svårt skakad och medvetslös med handen utstickande från den krossade rutan.
Boken handlar om det följande dygnet i Mias liv. Hon kan bestämma själv. Om hon vill stanna kvar, trots att hon har förlorat alla andra i sin familj, eller... släppa taget.
Man får också en massa flashbacks (engelska för tillbakablickar) från Mias liv.
Hon berättar om sina föräldrar, lillebror, pojkvän, kompisar, sitt cellospelande... Sitt liv helt enkelt.
För precis som jag, och Lyra, hyser Mia en ofattbar kärlek till musik.

Om Jag Stannar är orginell och stark, väldigt stark. Det är en sån bok som får en att tänka.

Skrivet av Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar