fredag 8 oktober 2010

And What Are We Going To Read Now?

Hyllan med olästa böcker i bokhyllan bara växer. Så fort man är inne på nätet eller i en bokaffär ser man en bok som man bara måste ha. Man lovar sig själv, bara den här, inga mer. Ett löfte som man såklart inte kan hålla. Samtidigt har man så lite tid. Läxor, familjen, kompisar och aktiviteter ska också hinnas med. Men man vill läsa också. Så mycket böcker och så lite tid.

Det är precis så här det är för mig. Fast min book-shop-aholic började faktiskt inte för så länge sen, tidigare lånade jag nästan alla mina böcker (antingen av biblioteket eller av ovilliga kompisar) Så sent som i mars hade jag bara runt fem olästa böcker i min hylla, nu har antalet nästan sju-dubblats. (Lyra har ännu mer olästa böcker än mig…)

När man står där och tittar upp på sin bokhylla, kan man ju fråga sig vad ska jag läsa nu? För det finns så många bra böcker, som jag verkligen vill läsa, men inte har tid. Det kan också bli en fråga om vad man vill läsa och vad man måste läsa. Som sagt i tidigare inlägg kommer folk i ens närhet oftast med förslag på böcker när de upptäcker att man är litterär, och visst kan det vara kul, men man kan också känna sig oerhört tvingad att läsa dem.

Ett exempel. Den omtalade Harens År hamnade på min fjortonårsdag i bokhyllan. Efter två veckor frågade min kära pappa om jag hade läst ut den än.
”Neeej…”, svarade jag, och brydde mig inte om att förklara att en bok kan bli stående i flera månader innan jag tar mig tid att läsa den.
En annan bok från födelsedagen, inköpt av mina morföräldrar, gjorde mormor anspråk på att läsa ”när jag var klar med den”, när hon frågade mig om jag hade läst ut den, orkade jag inte heller förklara för henne varför jag inte har läst den 600 sidor tjocka boken än.
Ett annat exempel. Varenda svenska lektion står det med stor skrift framme på tavlan, ”tyst läsning, tänk på recension!”  Eftersom jag valde att läsa Northanger Abbey av Jane Austen istället för en bok på 100 sidor som vissa av de övriga får man faktiskt räkna med att det tar lite tid, särskilt som jag försöker läsa andra böcker samtidigt. (Tillslut tog jag hem och läste ut den)

Böcker jag vill läsa då. The Tiger In The Well, från Foyles, står fortfarande oläst i bokhyllan. Jag blir galen av längtan efter att få läsa den, men samtidigt har jag så mycket annat. Samma med City of Ashes.
Det är så mycket man inte har som man också vill läsa! ”Den måste jag läsa, någon gång!”, är en upprepad fras för Alice och Lyra.

Så, vad ska man göra med sin växande bokhög? Låta bli att köpa mer böcker? (Kommer inte på fråga!) Och vad ska man läsa, sånt man vill eller sånt man måste? What d’you think?

Alice

7 kommentarer:

  1. Vad ni ska göra vet jag inte. Men jag har samma problem. Varje dag hittar jag en ny bok någonstans som jag bara måste läsa någon gång. Jag har inte lika många böcker som ni i bokhyllan, men 10 olästa är tillräckligt ändå. Jag bestämmer mig för att låna böcker istället, och då slutar det med att jag lånar mer än jag hinner läsa istället. Suck.. för lite tid för alla bra böcker.

    SvaraRadera
  2. Har samma problem, fast i något mindre propositioner:/ och det bästa är egentligen bara att läsa på. En bok jag läser kan jag ha planerat att läsa sen ett halvår tillbaka, det kan också hända att jag bara sett den på biblioteket igår och fått värsta kicken: Den boken har jag hört ska vara bra! Måste läsa! *lånar*
    Därför läser jag bara på: När jag ska börja på en ny bok tar jag en som jag känner för att läsa. På så sätt kan halvårsböckerna bli ännu äldre...

    SvaraRadera
  3. Jag brukar plandera i vilken ordning jag ska läsa böckerna som väntar. problemet är bara att det aldrig blir den ordningen. Så jag brukar bara ta den boken som jag känner för vid tillfället. :)

    SvaraRadera
  4. Jag känner verkligen igen mig! Hälften av böckerna i min bokhylla är inte lästa och jag har typ 20 böcker från biblo som jag måste läsa. Mina kompisar brukar störa sig på att jag jämt säger att jag ska läsa böckerna i min bokhylla när jag har tid över. Problemet är att jag aldrig har tid över eftersom jag alltid lånar nya böcker på biblo och de böckerna måste man ju prioritera först^^

    SvaraRadera
  5. Haha, ja, jag tror att alla har det här problemet. Bästa sättet är nog att gå på intuition... Men den kan ju också ha fel ibland, we're experienced, aren't we, Alice?

    /L

    SvaraRadera
  6. Sv: Joo jag har läst de, nu när jag tänker efter är det ju sant. Han skulle passa mycket bättre som Gale än Sam i frost. :)

    SvaraRadera
  7. Ni får också en BeautifulBlogger-award tillbaks av mej!;) Läs mer här: http://addikoko.blogspot.com/2010/09/beautiful-blogger.html

    SvaraRadera