fredag 31 december 2010

Bokåret 2010

Nu lider 2010 mot sitt slut. Det enda som egentligen är kvar att göra i år för min del är att äta oxfilé, prata lite, leka med syskon, äta chips, och vänta. Kanske hinns det med lite läsning också? Är halvvägs i City of Glass, och den äger!
I början av året bestämde sig jag och Lyra för att skriva upp alla böcker vi läste. Det gick väl sådär. Efter några månader glömde vi båda bort att skriva i den, och när vi kom på det igen hade vi helt enkelt glömt bort vad vi hade läst. Men jag tror att jag fick ihop det till sist! Även om några böcker antagligen saknas. Lyra tappade räkningen någonstans i Juni.
50 böcker har jag läst, enligt min lista. 21 på engelska och 29 på svenska.
Ja, 2010 var året då både jag och Lyra började läsa engelska böcker på riktigt. De sista månaderna är det betydligt fler engelska böcker än svenska.
En annan sak, under det andra halvåret, 25 Juli - 31 December lästa jag (enligt listan) 17 böcker. Det betyder att jag läste 33 böcker under det första halvåret. Undra om det beror på att jag läste på engelska, om jag inte hade tid att läsa lika mycket, eller om jag helt enkelt glömde att skriva alla böckerna?

Men under 2010 har jag läst många fantastiska böcker, det går inte att förneka. Det går omöjligt att göra en topp-fem, eller liknande, så jag kan helt enkelt nämna några av alla fantastiska böcker från 2010.
The Book Theif - Markus Zusak, Rubinen I Dimman, Skuggan Från Norr, The Tiger In The Well - Philip Pullman, The Hunger Games, Catching Fire, Mockingjay - Suzanne Collins, Pride and Prejudice and Zombies - Jane Austen and Seth Grayhame-Smith, Alice's Adventures In Wonderland - Lewis Carroll, The Maze Runner - James Dashner, City of Bones, City of Ashes - Cassandra Clare, Sarah's Key - Tatiana de Rosnay

Ingen glömd? Hoppas inte det. Jag kan ju nämna några av de sämsta böckerna också.
Mer Än Ögat Ser - Melissa Marr, Vampyrens Märke - P.C. Cast and Kristine Cast, Den Femte Systern - Mårten Sandén, Hans Majestäts Drake - Naomi Novik,

2010 upptäckte vi också några fantastiska bokserier, som rekommenderas varmt till alla.
The Hunger Games - Suzanne Collins

The Mortal Instruments - Cassandra Clare

The Sally Lockhart Quartet - Philip Pullman


 Vi vill önska ett gott nytt 2011, och hoppas på lika många bra böcker som 2010!

Och, hela min lista med utlästa böcker 2010, är följande;


The Book Thief -  Markus Zusak, 3 Januari
Häxa - Celia Rees ,8  Januari
Mer Än Ögat Ser - Melissa Marr ,12 Januari
Sagan Om De Två Tornen -  JRR Tolkien, 27 Januari
Vargbröder, Ondskans Schaman - Michellle Paver, 31 Januari
Vampyrens Märke - P.C Cast And Kristine Cast, 3 Februari
Fatta Eld - Suzanne Collins, 5 Februari
Om Jag Stannar - Gayle Forman, 7 Februari
Rubinen I Dimman - Philip Pullman, 13 Februari
The Hunger Games - Suzanne Collins, 18 Februari
The Resistance - Gemma Malley, 24  Februari
The Magician's Nephew  - C.S Lewis, 26 Februari
Drakens Bok - A.J Lake, 4 Mars
Över Näktergalens Golv - Lian Hearn, 7 Mars
Stolthet och Fördom - Jane Austen, 11 Mars
På Kudde Av Gräs - Lian Hears, 17 Mars
Eragon - Den Äldste - Christopher Paolini, 1 April
Ghost Hunter - Michelle Paver, 30 April
Harry Potter and The Prisoner of Azkaban -  J.K Rowling, 5 April
Häxa-Bortom Tiden - Celia Rees, 14 April
Stoltet och Fördom och Zombier - Jane Austen och Seth Grayhame-Smith, 24 April
Tornrummets Hemlighet - Niklas Jantz, 1 Maj
Sense and Sensibility - Jane Austen,  5 Maj
Numbers - Rachel Ward, 10 Maj
Frost - Maggie Stiefvater, 16 Maj
Under Lysande Måne, Lian Hearn, 19 Maj
Den Femte Systern, - Mårten Sandén, 23 Maj
Svärdet och Spiran - Ken Follett, 2 Juni
Dawn of The Dreadfuls - Steve Hockensmith, 11 Juni
The Double Act - Jaqueline Wilson, 14 Juni
Alice's Adventures In Wonderland - Lewis Caroll, 15 Juni
The Short Second Life of Bree Tanner - Stephenie Meyer, 15 Juni
Rufus - Doris Lessing, 20 Juni
Brisingr - Christopher Paolini, 8 Juli
Chains - Laurie Halse Anderson, 14 Juli
Vid Hägers Skarpa Skri - Lian Hearn, 30 Juli
The Maze Runner - James Dashner, 1 Augusti
Hans Majestäts Drake - Naomi Novik, 16 Augusti
Drömlös - Eino Hanski, 18 Augustoi
City of Bones – Cassandra Clare, 31 Augusti
Mockingjay – Suzanne Collins, 4 September
Hobbiten – J.R.R Tolkien, 13 September
A Pocket Full of Rye – Agatha Chrisite, September
Northanger Abbey – Jane Austen, Oktober
Dödgrävarens Dotter – Joyce Carol Oates, 22 Oktober
Harry Potter And The Deathly Hallows – J.K. Rowling, 16 November
Agnes Cecilia – Maria Gripe – 3 December
The Tiger In The Well – Philip Pullman, 9 December
Sarah’s Key – Tatiana de Rosnay, 25 December
A Christmas Carol – Charles Dickens, 28 December

Skrivet av Shadowhunter-Alice


3 kommentarer:

  1. City of Bones ska jag börja på snart. Den verkar verkligen otroligt bra!

    SvaraRadera
  2. Nu måste jag faktiskt ta och kolla närmare på The Mortal Instruments.. alla säger ju att de är så bra!

    SvaraRadera
  3. Ah, jag älskar City of Glass... Saknar Jace litegrann :)
    Nu måste jag helt enkelt kolla in The Sally Lockhart Quartet eftersom jag älskar de andra serierna!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera