tisdag 19 april 2011

Ny film från Studio Ghibli!

Jag fick idag via iTunes reda på att japanska filmföretaget Studio Ghibli släppte en ny film förra året; Karigurashi no Arrietty, "Lånaren Arrietty". Det är ingen Hayao Miyazaki, utan regisserad av Hiromasa Yonebayashi, Ghiblis yngsta någonsin. Filmen utspelar sig 2010 och handlar om "småfolk" som bor under golvbrädorna i människor hus och livnär sig på att "låna" saker av husens större invånare.  Småfolket måste förbli oupptäckta av människorna men det blir problem när huvupersonen Arrietty upptäcks av en människopojke.
Musiken är skriven av den franska sångerskan och harpisten Cécile Corbel. Hon verkar intressant. (Soundtracket finns på iTunes) Filmen är baserad på boken The Borrowers skriven av brittiska författaren Mary Norton. Filmen har börjat komma ute i Europa och Asien, så jag hoppas att den kommer i år här i Sverige också. Jag har blivit hemskt sugen på att se den. Har ni inte sett Studio Ghiblis tidigare filmer, så rekommenderas de mycket varmt. De är helt underbara.





skrivet av Lyra

2 kommentarer:

  1. Jag har inte sett någon av deras filmer. Ops. Har hört att Spirited Away ska vara bra, så jag borde se den. Och tydligen är det dem som gjort Howl's Moving Castle filmen! Måste se den.

    Sv: Jag skulle inte säga att tumblr är jättebra för vanligt bloggeri. Det skulle försvinna lite i mängden. Men det finns de som använder det till bokrecensioner m.m, t.ex. http://cinderellainrubbershoes.tumblr.com/
    Jag använder det mer för att reblogga bilder och citat och fangirla över The Hunger Games/Harry Potter/böcker/Glee. Det är den ultimata sidan för fans.

    SvaraRadera
  2. Sv: Jag såg den med engelskt tal, och där hette Howl Howl. Konstig mening. Han hade sina moments, men varför skulle han ha håret i ansiktet hela tiden?
    Feminismen är det INGET fel på i filmen. Redan boken var jättebra på det sättet. Sophie är en så fruktansvärt bra huvudkaraktär och "hjältinna".
    Helt annan framsida, men den stämde mycket bättre överens med boken. Jag tyckte "slottet" var så konstigt i filmen.
    Men. Jag vill se fler av hans filmer. Tecknade filmer för vuxna är det bästa som finns.

    SvaraRadera