torsdag 26 augusti 2010

Mockingjay Has Come To Town...

Efter att dagens skola var slut, vandrade Alice och Lyra som vanligt ner till stadens bokhandel. De började gå sin vanliga runda runt i affären. Romaner, tonårsböcker, engelskpocket…
Efter att ha läst på baksidan och diskuterat flertal böcker gav Lyra plötsligt ur sig en flämtning. Alice stirrade förvånat på henne, hon hade siktet inställt på en bok, som av framsidan att döma aldrig skulle vara nåt som någon av dem ville läsa.
Då såg Alice vad som stod bredvid den innan nämnda boken. En orange paperback med ryggen vänd utåt. Lyra tog ut den. På framsidan var bokstäverna HG och en fjäder…
Alice kastade sig fram mot Lyra och försökte rycka boken ur handen på henne. Lyra ryckte demonstrivt tillbaka. När de båda hade hunnit samla tankarna, och efter Lyras,
“Nu lugnar vi ner oss”, stod de där flämtande och stirrande. Båda med ett fast grepp om Mockingjay. Efter ett tag vågade vi vända på boken och läsa baksidan, och sen försiktigt öppna den och läsa de första sidorna.

Nu tänker väl alla, vad väntade ni på då? Köp den! Men oturligt nog var det så att ingen av oss litat på bokhandelns förmåga att få in böcker i tid, så vi hade redan förbeställt den på www.bookdepository.com (fri frakt i hela världen), och böckerna väntades 6-8 dagar efter releas-datumet.

Nu ställdes vi iför ett svårt val. Antingen kunde vi, som Alice föreslog, köpa det enda exemplaret av Mockingjay trots att vi redan hade beställt den, och sitta hela kvällen och nästa dag i skolan och läsa i samma bok. Men frågan kvarstod ju, vem skulle ta med sig den hem? För båda var såklart ovilliga att låta den andra göra det. Olika sätt diskuterades (någon tog med sig den och lovade att inte läsa, omöjligt hävdade Lyra, låsa in den i någons skåp i skolan, anförtro den åt föräldrar, osv)
Vi kunde ju låta den vara, och våndas, men hade vi väntat i åtta månader kunde vi nog vänta i en vecka till.
Skulle vi berätta för någon annan att den fanns där, så den kunde bli köpt och vi kunde se personen läsa den i skolan? Nej. Vi försökte till och med gömma den bakom några andra böcker. Men den ställdes tillbaka, lite av skuldkänslor.

Tillslut gick vi med tunga hjärta därifrån, utan bok.
För har vi väntat i åtta månader kan vi nog våndas i en vecka till. Men skillnaden är ju att nu vet vi att den finns där, inom räckhåll. Förut kunde vi inte få tag på den, och det gjorde oss tvungna att vänta. Men det är ju sant att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge.

//Alice och Lyra

8 kommentarer:

  1. Coolt omslag! Har hittills bara sett det ljusblå omslaget till Mockingjay.

    SvaraRadera
  2. Har också beställt den, men det är nästan så att jag sticker och köper den i någon bokhandel. Jag tycker att eran idé om att läsa samtidigt lät riktigt bra ;)

    SvaraRadera
  3. Oj, jag ska läsa fatta eld snart efter det blir det nog Mockingjay

    SvaraRadera
  4. Längtar så, men jag ska läsa den svenska Revolt(visst översätter många översättare titlarna som dom vill, men jag tycker att Revolt är ganska passande:). Läste nyligen ut Fatta eld och det får en ju bara att bli ännu mer galen!8D

    SvaraRadera
  5. Amelie: Det ljusblåa är det amerikanska omslaget, det vi såg är det brittiska.

    Nea: Precis så känner vi! Men vad ska man göra med den andra boken när den väl kommer då? xD

    Adelina: Tycker verkligen att du ska läsa Fatta Eld! Även om Hungerspelen är lite bättre om jag ska vara ärlig.

    Addikoko: jag tycker Revolt är en ganska bra titel, även om jag hade döpt den till Härmskrika, svenska av Mockingjay om jag hade översatt den. Men det kunde ju ha varit värre än Revolt...
    //A

    SvaraRadera
  6. Jag har precis läsa ut den. Det ska bli kul att läsa vad ni tycker. Jag beställde den också via internet, CDON, och gick omkring med ångest eftersom den kom två dagar efter release-datumet. Heheh. Men den som väntar på något gott...

    SvaraRadera
  7. Johanna: Ja, jag har hört att cdon var väldigt snabba på att få ut dem.
    /L

    SvaraRadera
  8. Jag beställde från CDON och fick den dagen innan releasen, så ja, de var Väldigt snabba.

    SvaraRadera