tisdag 3 augusti 2010

Historisk Skildring Från Amerikanska Revolutionen

Oftast när jag läser på engelska är det omläsning av en bok på originalspråk eller alternativt fortsättningen på en bok som inte finns på svenska. Det är sällan man läser en helt okänd bok på engelska. Just därför är det så himla kul!
När jag var på Foyles i London köpte jag flera såna innan nämnda böcker. En av dem var Chains.
När jag sedan började läsa den för mig helt okända boken var förväntningarna höga. För att för mig är det så att jag hemskt gärna vill älska böckerna som jag är på engelska, precis som jag älskar språket. Det skulle varit en oerhört besvikelse om den visade sig vara dålig. Men jag hade inte behövt oroa mig.

Så, handlingen i korthet. Chains utspelar sig i Amerika 1776-1777, som på den tiden var en brittisk koloni. Folket var i stort sett uppdelat i två grupper, Loyalist och Patriot. Loyalisterna stödde den brittiske kungen och Patrioterna General Washington, som kämpade för att Amerika skulle bli ett eget land.
Huvudpersonen och hjältinnan, trettonåriga Isabel och hennes syster Ruth har förlorat sin mamma. I och med deras mistress’ död blir de sålda till Loyalisterna Mr och Mrs Lockton i New York City. Ingen av dem visar en endaste uns av vänlighet eller medkänsla mot systrarna, som hela tiden blir tvingas att arbeta, som de slavar de är.
Boken beskriver i stort sett Isabel’s egna kamp för frihet under Amerikanska Revolutionen. Och om allt en för andra obetydlig slavflicka får höra.

Chains är enligt mig ett extremt trovärdigt historiskt mästervärk. Att få höra om Amerikanska Revolutionen ur ögonen på en slavflicka. Alla Isabel’s tankar och känslor, och drömmen om frihet…  Men det kan bli lite långtråkigt ibland, lång tid utan att det hände någonting, men spänningen höll ändå i sig hyfsat genom hela boken. Att jag läste på engelska bidrog antagligen också till den där underbara känslan av en riktigt bra bok, på originalspråk!

Skrivet av en Liberty-Fighting Alice

7 kommentarer:

  1. Om du vill läsa på engelska så måste du läsa Thirteen reasons why av Jay Asher. Den är jättebra och inte så svår att förstå. Den kommer ut på svenska i september, men jag tror att den är bättre på engelska. Jag provläste den på adlibris och jag tyckte inte att översättningen var jättebra.
    När jag ändå håller på måste jag tipsa om Den femte systern av Mårten Sandén. Jag vet att ni inte är så jätteförtjusta i svenska böcker, men den är faktiskt riktigt bra. Andra delen, det viskande barnet, är ännu bättre.
    Chains verkar bra, hur lång är den?

    SvaraRadera
  2. Hanna,
    Jag har läst Den Femte Systern, fick den av Lyra på Bokens Dag, och jag gillade den faktiskt inte, även om jag väldigt gärna ville göra det. Den verkade jättebra först, men när jag hade läst ett tag märktes det verkligen att det var en svensk som hade skrivit den. Allt känns så himla... vad ska vi säga?... fejkat. Karaktärerna känns väldigt ytliga också. Men det är säkert bara kräsna Alice's uppfattning xD
    Thirteen Reasons Why verkar riktigt bra! Jag får läsa den någon gång, på originalspråk.
    Chains är exakt 300 sidor, jag tycker verkligen att du ska läsa den!
    // A

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att Den femte systern var jättebra, men jag kan förså att du inte gillar den. Den är väldigt krånglig och svår att förstå.
    Ja, du måste läsa Thirteen reasons why! Den är verkligen bra, riktigt bra skriven också. Jag har skrivit om den i min blogg, om du vill läsa finns den bland de 20 första inläggen :)
    Jag får läsa Chains någon gång, men nu har jag förmånga böcker att läsa. Dessutom har jag ett starkt behov av att läsa om Harry Potter, för sjuttioelfte gången ;) Jag måste bara läsa klart Boktjuven först.
    //H

    SvaraRadera
  4. Hanna,
    Då är vi två om att vilja läsa om Harry Potter, :D Jag började i höstas när vi åkte till New York, och i början av sommarlovet läste jag ut fyran. På engelska, alltså. Språket gör verkligen skillnad! Det känns mycket mera äkta på engelska, tro mig. Jag tänkte fortsätta nu i höst, när jag läst ut City of Bones, än så länge trög, men cool, liksom.
    Idag ska jag ner till Göteborg och se Eclipse, faktiskt, så det kanske blir en Twilight-special till sist, som vi planerat att ha ända sedan bloggen startades, eller vad säger du, Alice?
    /L

    SvaraRadera
  5. Nej, ha ingen twilight-special. Då måste jag lägga upp massa "anti"-twilight bilder i min blogg bara för att väga upp det, och jag har inga sånna bilder på lager just nu ;)

    SvaraRadera
  6. Jo, det blir antagligen en i alla fall. Det finns nog tyvärr andra som skulle tycka det var kul om vi hade det. Vi har ju faktiskt nästan aldrig nämnt det.
    (Jag tror jag har några anti-twilight bilder!)
    /L

    SvaraRadera
  7. Jag hittade en intressant hemsida om amerikanska revolutionen ifall någon är intresserad av att veta mer.. http://www.amerikanskainbordeskriget.com

    SvaraRadera