måndag 27 september 2010

Bokmässan - Nästan mer värd namnet Book Mess

Igår var jag med om en av årets roligaste dagar: Jag var på Bokmässan! Och med mig hem har jag fem böcker, fyra nummer av Ponton, ett nummer av Camino, ett tjugotal broschyrer, bokmärken och annan reklam, två vykort, en jättefin Penguin Books-mugg, en flaska glasögonputs, en "I Love My Smart Board"-t-shirt, tre signeringar, och en värkande axel. Jag är fruktansvärt nöjd, åk dit idag om ni kan, eller i alla fall nästa år! Det enda som kommer att ha ont av det är era fötter...

Nån smart person planerade in en viss konsert i Annedalskyrkan i Göteborg, den helgen som Bokmässan skulle pågå. Den personen tackar jag. Min pappa, och Kumiko's, även kallad M i ett tidigare inlägg, mamma skulle vara med på denna konsert. Så medans de övade, gick jag, Kumiko och mamma på Bokmässan:



När vi först kom dit mötte vi en regnig Svenska Mässan. Perfekt. Vi var otroligt peppade.



Gah, det är så stort! Ett hav av böcker och människor. Medans mamma ställer sig i en milslång kö till bankomaten, letar jag och Kumiko reda på SF-bokhandeln's monter. På vägen dit går vi bland annat förbi antikvariatet, i vilket erbjuds till exempel några väldigt fina (inplastade...) Edgar Allan Poe-böcker, för dyra pengar.
















                      

SF-montern ser ut som en liten SF-bokhandel, utan tak. Här fyndar Lyra "Clockwork Angel", den första delen i prequel-trilogin till The Mortal Instruments, "The Infernal Devices". Kumiko fyndar en styck blodig manga, två styck blodig anime och en boken "Legends of the Dragon Realm".

Klockan 12.00 sitter vi på plats i Dalalitteraturens monter, Elvira Birgitta Holm ska prata om sin bok Månskensvargen. Någon som läst den? Inte jag. Men efter att jag släpat med mig mitt ex av boken i fråga, så ser jag till att få den signerad, och släpar med en hem igen. Vem vet, den kanske är jättebra. Ett plus var att vi faktiskt satt i Selma Lagerlöf's soffa...

Färdig där, skyndar vi oss till det som mest sett fram emot idag, Mikael Niemi om Skjut Apelsinen! När vi kommer dit är det fullpackat, men vi lyckas tränga oss in i närheten av signeringsbordet, hehe.
Och signeringar får vi! Jag köper Skjut Apelsinen till mässpris, och Kumiko också, så hon äger nu alltså två.
Nöjda tar vi lite fika.

Hos Barnens Bokklubb får man en gratis bok om man har med sig sin medlemstidning, vilket jag har, men ännu en gång sviker deras utbud, det  finns bara en bok jag skulle kunna tänka mig, men den har jag redan, Harry Potter and the Deathly Hallows. Så, Kumiko får den! På ett villkor, att hon läser om den innan filmpremiären. Vi får väl se hur det blir med det...

Hos Ordfront signerar John Ajvide Lindqvist. Hade jag läst något av honom skulle jag nog köa för en ihopkrafsad namnteckning, men jag avstod. Han läste däremot upp en ganska rolig dialog om leksakers medvetenhet.

Sen gick vi runt en stund. Vi hade ingen tid att passa förrän kl. 16.00, Mikael Niemi igen, den här gången hos Rabén & Sjögren. Vi kollade in The English Bookshop's monter, där vi köpte några riktigt fina klassiker, Jane Eyre, till mig själv, och Emma, som försenad födelsedagspresent till Alice. (Hon blev jätteglad.) Det blev även en, som nämnt ovan, en Penguin-mugg med Jane Eyre på. Såg fler böcker som jag gärna köpt där också, Scott Westerfeldt's "Leviathan" och en för mig ny bok, "The Diamond on Drury Lane". Om man ändå hade obegränsat med pengar. Eller hette Liesel.

Alla fina klassiker från Penguin Books



The English Bookshop erbjöd även The Hunger Games, Mockingjay, Gone, Hunger och den tredje boken i Michael Grant's serie, Lies. Jag har en anledning att åka till Uppsala!
Sen leker vi en stund med en smart board, och, som tack får vi varsin I love my smart board-t-shirt. Jaha...
Vi ser ett roligt feltryck, en jättefin fåtölj och en kille med svarta änglavingar som delar ut gratis smakprov av Hush Hush, eller Fallen Ängel son den heter på svenska.

Efter ytterligare en halvtimme skriker våra fötter, och vi åker upp en våning för att äta lite, och framförallt, sitta ner.
Med utsikt över mässan pustar vi ut med lite kärleksmums.

 










                                                                                


Mikael Niemi igen! Efteråt kände han faktiskt igen oss, när jag fick min Populärmusik från Vittula signerad, vilket jag inte hann förut.

Och sen, när vi ska gå därifrån, ser vi The One We Dread The Most: Björn Ranelid! Där sitter han, blond, brunbränd, slemmig.  Vi skyndar oss fort därifrån.

Vi stannar till i The Book Corner's monter, en bokhandel med inriktning på engelsk och annan utländsk litteratur i Göteborg, där jag varit innan, den rekommenderas! Vi kollar in några läsplattor, lite musik, sen lämnar vi Bokmässan. Det sista vi gör är att besöka Bokus bokbuss utanför.
Helt slut hamnar vi till sist på Le Café på Burgårdsgatan, ätande gulaschsoppa. När vi återhämtat oss lite, tar vi spårvagn/blir hämtade till Annedalskyrkan.

Väldigt nöjda och väldigt trötta kommer vi hem.  Alla som kan, åk dit! Jag kommer nästan helt säkert tillbaks nästa år.

Bokmässefångsten. Lite som en andra julafton. I Populärmusik från Vittula längst upp till vänster: "Till Lyra! Varma Tornedalshälsningar, hoppas du gillar boken! Gbg 25/9 2010 Mikael Niemi" 


Skrivet av Lyra
                                                        

9 kommentarer:

  1. Jag är så avundsjuk! Både Mikael Niemi och Elvira Birgitta Holms autograf?! Har inte läst Månskensvargen, men Zip är en av de häftigaste böcker jag har läst. Låter som världens bästa ställe det där :D

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vill åka dit! Det verkar jättekul. Synd att det är så långt bort.
    The English Bookshop kände jag inte till, men jag såg nu att det finns en liten butik i Stockholm som jag kan åka till :)

    SvaraRadera
  3. Har fått mamma att gå med på att ta tåget upp nästa år så vi kan gå på mässan! Det verkar så underbart!! :D

    SvaraRadera
  4. jag är såå avis, det suger i bland att amn ska bo i norrland, men men ska ditt om nåt år hoppas jag i alla fall=)

    SvaraRadera
  5. Sv: Gud vad roligt att du var där du med! Det var verkligen en speciell och rolig dag jag sent kommer glömma.

    SvaraRadera
  6. Blir så himla avis när jag läser det här! Jag BOR i Göteborg men ändå lyckades jag få något i vägen...>:'( buhuu...

    SvaraRadera
  7. Ja, ni får verkligen försöka ta er dit nästa år! Tysklandstema, tror jag. Om inte annat, kanske man kan försöka träffas?
    /L

    SvaraRadera
  8. Hejsan! Roligt att ni hittade min blogg. I början var jag faktiskt inte alls så förtjust i Svenne som jag recenserade, men ju längre man kom in i den, desto bättre blev den. Sättet den var skriven på var inte speciellt fantastiskt och inget annat heller för den delen men jag gillade att lite politik och vuxensaker blandades in i en annars helt vanlig ungdomsbok.
    Mikael Niemi har jag faktiskt aldrig prövat på... Senast jag var på biblioteket stod jag framför en bok av honom, jag höll nästan i den, men så lät jag den stå kvar vilket jag förstås ångrar nu. Nästa gång jag sticker in näsan dit ska jag definitivt låna den om hans böcker är så bra som ni säger :)
    Grrr... Ibland ångrar jag så att jag bor i Finland:( Tänk att bo i ett land med så mycket böcker skrivna på svenska (jag är avis) och att få gå på sådana där härliga bokmässor! Jag hörde att vi ska med skolan till en i Helsingfors, men där är urvalet svenska böcker en liten minoritet i allt det finska...

    SvaraRadera
  9. Men Lyra... Du sa inget om den bilden på mig xD
    Anyway det går bra. . )

    -----

    Ja det va verkligen Awsome på Bokmässan~!
    We just have to go there next year !! It's A Must!! (<-- Mutt....?)

    SvaraRadera