tisdag 7 september 2010

Lyra's Bokhylla

Hur många böcker består din bokhylla av? Just nu 142, inkluderat lexikon och facklitteratur. (Och en del lånade)


Vilka språk är böckerna på?  30 engelska, 112 svenska, en fransk ordbok och en "teach yourself" - Esperanto.

Vilken bokstav har författarna som du har flest böcker av? C: Suzanne Collins - The Hunger Games, Catching Fire, Mockingjay. Cassandra Clare - City of Bones, City of Ashes, City of Glass. Edmund Crispin - Best SF-stories. Stefan Casta - Stora Musboken. (Vet inte varför jag har den egentligen...) Susanna Clarke - Jonathan Strage & Mr. Norrell. James Fenimore Cooper - The Last of The Mohicans, Hjortdödaren. Eric Campbell - Elefantguldet. James Cross (& Börje Holmberg) - A view of English Literature. 

Av vilken författare äger du flest böcker? Det är nog J.K. Rowling, jag har alla HP översatta, och alla HP originalspråk förutom de tre första. Sen har jag också The Tales of Beedle the Bard. (Men den har ju visserligen Beedle the Bard skrivit...) Så, 12 böcker sammanlagt, av J.K. Rowling.

Vilken bok i din bokhylla har du ägt längst? Oj, svår fråga... har ju en del barnböcker kvar, men de står inte i min bokhylla, så det är nog min one and only Kitty-bok, som jag möjligen kan ha köpt... 2003...? 

Vilken bok är ditt senaste tillskott i bokhyllan? I am Number Four av Pittacus Lore. (Kom dagen efter att jag fått Mockingjay)

Hur är böckerna sorterade? Efter färg! 

Vilken genre har du flest böcker i? SF, får jag väl säga. Fantasy och lite teen horror.

Vilken bok skulle du offra ditt liv för att skydda? Oh, måste vara The Hunger Games, Harry Potter and the Deathly Hallows, Bärnstenskikaren, The Mortal Instruments och Bokjuven. Och, just det, min Teach Yourself Esperanto!

Vilken bok i din bokhylla skulle du helst vilja sticka en basilisktand genom, riva  i sönder, bränna upp och kasta iväg dess aska? Bläckhjärta, Breaking Dawn, Över Näktergalens Golv och Klass 7b, om vi nån gång hittar den...
När inte Bokhyllan räcker till,
får man ta vad man har.
Nattduksbord, till exempel.


Hur tjock är den tjockaste boken? Harry Potter och Fenixorden, 1000 sidor.

Hur tunn är den tunnaste? Lyra's Oxford, 48 sidor.

Vilken bok har det snyggaste omslaget? Stolthet & Fördom och Zombier, såklart!

Vilken bok måste du skymma framsidan på när du läser den, för att du inte vill att någon annan ska se omslaget? Tordyveln flyger i skymningen, men jag köpte aldrig något skydd.
V.I.B-hyllan (Very Important Books)

Lyra

3 kommentarer:

  1. Jag älskar din bokhylla, eller att se vilka böcker du har. Du har fantastiska böcker, flera vilka jag vill läsa. Och så har du Peeta-framsidan till THG. Jag vill också ha den.
    Jag vill läsa I am Number Four, men den finns ingenstans i Sverige. Jag antar att jag måste köpa den i sånt fall.
    (Jag kanske snor den här listan någon gång :))

    SvaraRadera
  2. Åh, tack, det är nog en av de finaste komplimangerna man kan få! :) Det största problemet är att alla böcker inte får plats... och apropå det ser jag nu att I am Number Four inte är med på någon av bilderna..! Den ligger på en annan hylla.
    Och ja, jag är stolt över min Peeta-framsida! Man ser den ju inte så ofta. Det är absolut inte så jag tänker mig Peeta, men de har lyckats bra med hans hår, hehe. Han e fin.
    Det skulle bara va kul om du snodde listan, så gör det! Ser fram emot att läsa din...
    /L

    SvaraRadera
  3. Jag fattar inte varför ni båda vill riva sönder Bläckhjärta, och jag fattar ännu mindre varför ni inte gjort det än! Skicka dom till mig istället (:

    SvaraRadera