måndag 29 november 2010

Dear Santa...

Det börjar ju som sagt dra ihop sig mot jul, och nu står jag som alltid där med frågan ”vilka böcker ska jag önska mig?” Nya, okända böcker, uppföljare, böcker jag har hört ska vara bra, julböcker…? Vad ska prioriteras? Och hur många böcker kan man egentligen önska sig?
Jag har hittat ett trettio-tal böcker som verkar väldigt bra, och alla är jag sugen på att läsa. Men, jag vet att mina föräldrar och släkt aldrig skulle köpa trettio böcker till mig, och dessutom vill jag ju ha andra saker också.
Till min födelsedag i September gjorde jag misstaget att bara skriva ner böckerna som jag önskade mig rakt upp och ner, utan någon som helst struktur. Resultatet: de böckerna jag önskade mig mest fick jag inte. (En annan mysterious thing är att mina föräldrar verkar ha ignorerat de böcker som inte redan fanns på den lokala bokhandeln…)

Anyway, nu har gjort det svåra valet att skriva en ”prioritetsordning”, inte för att jag vet om den kommer att följas.
Det jag däremot vet är att jag aldrig kommer att få böckerna längst ner på listan, men inte vill jag ta bort dem för det! De för väl bli en födelsedagsönskning, i September… Eller Juliklapp!
Jag har också stött på det problemet att flera av böckerna redan ägs av Lyra, som säkert skulle låna ut dem till mig om jag frågade riktigt snällt. (Eller hur, Saumensch?) Men jag vill ha mina egna exemplar, ska jag önska mig dem trots det. Antagligen.
Julen är en komplicerad tid!

Hur gör ni med era Julböcker?

Skrivet av en confused Alice

5 kommentarer:

  1. Jag önskar mig alltid böcker numera.. Vissa som jag egentligen är lite osäker på, som egentligen kanske borde lånas istället då. I år tänker jag till exempel låna del 2 i en serie jag inte läst del 1 av ännu, som väntar i min bokhylla. Jag har förlitat mig på den positiva kritik jag hört från den hittills.. Ganska osmart va?

    SvaraRadera
  2. Jag har också det problemet. Jag brukar korta ner listan så mycket som möjligt så jag bara skriver de böcker jag verkligen vill ha och som jag inte kan hitta på t.ex. biblioteket, eftersom det är större chans att jag får dem.
    Förut skrev jag "böcker" bara. Dumt! Haha, jag fick jättekonstiga böcker som jag inte alls ville läsa.

    SvaraRadera
  3. Gjorde själv en beställning på närmare 20 böcker för födelsedagen (10 december) "av mina föräldrar", så till julen önskar jag mig bara pengar (av vilka det mesta går till böcker i ett senare skede ... haha) C:

    SvaraRadera
  4. Jag började fila på min lista redan i slutet av oktober, men den blir "uppdaterad" hela tiden, så jag får skicka den flera gånger till mor. : )

    /L

    SvaraRadera
  5. Och jag får i uppgift att kryssa/stryka/plutta för dina prioriteter.
    Hur var det nu igen? RP's memoarer, Klass 7B - Samlingsalbum, vara med i Ung Och Bortskämd och en macka? Eller nåt liknande. XD
    //A (Saumesch)

    SvaraRadera