tisdag 12 januari 2010

Betryggande Hober i Tolkien's Sagovärld



Av J.R.R Tolkien


Härskarringen, eller The Lord of The Rings är såna böcker som man nästan måste läsa, någon gång i livet. Enligt oss. Det går liksom inte att bara undvika. Och är man lite smart, så försöker man att undvika filmerna innan också, annars blir det bara tråkigt att läsa böckerna, och så orkar man verkligen inte...
Ett exempel är mig, jag gjorde det STORA misstaget att se första filmen innan boken. Några år tidigare blev jag nästan så gott som hjärntvättad med Sagan Om Ringen , men fick ändå inget sammanhang i filmerna. Var väl för liten.
Nu när jag läst första och andra boken tvekar jag lite inför den tredje. Svenska eller engelska? Den är ju självklart bättre på engelska, men orkar jag? Svår situation, men ska nog låta tanken mogna lite till.

De flesta vet väl vad Sagan Om Ringen handlar om? Den lille hoben Frodo som ska dra till Mordor för att kasta ner Ringen i Domedagsberget, och hindra Sauron för att ta över hela Midgård. Med sig har han Sam, Merry och Pippin, också hober, alla fyra från Fylke, ett fridfullt land i nordvästra Midgård. För det mesta läser jag av brittiska författare, och det märks alltid väldigt tydligt just i Sagan om Ringen. Särskilt på hoberna och Fylke! Det är mysigt, tycker jag. Betryggande, på något sätt. Då kan man ju undra om Tolkien har gjort Fylke och dess invånare engelska självmant, eller om det bara blev så?
Och så har vi ju såklart trollkarlen Gandalf, alven Legolas, dvärgen Gimli, utbytsjägaren Vidstige eller Aragorn och Boromir. (Jag dissar Boromir lite, han är ju trots allt fulast, dummast och tråkigast. xD)

Tja, och färden mot Domedagsberget i Skugglandet Mordor fortsätter i Sagan om De Två Tornen, som jag tycker är bättre än Sagan Om Ringen, det händer mycket mer i denna. Gollum blir även presenterad offentligt, liksom, och honom tål ju att tänkas på...

Om vi nu låtsas att jag är ett stooort fan av Tolkien och hans böcker, så skulle jag bli väldigt frustrerad om jag såg filmerna, eftersom ordningen på händeslerna i böckerna inte alls är densamma i filmerna. Speciellt inte i De Två Tornen. Men efter att ha tagit reda på att det är New Line Cinema som gjort filmerna, så förstår jag. För de gör exakt samma misstag i filmatiserungen av Guldkompassen. Sånt gör mig verkligen besviken, särskilt när det är böcker som Guldkompassen som blir omgjorda och vända och vridna på av New Line. Men trots allt står jag ut med Sagan Om Ringen. Det är ändå okej, på nåt sätt. Bra ändå.
Ja, har jag nåt mer att säga om Tolkien? Tror inte det. Jo, en sak. De är läsvärda. I alla fall de två första.

Skrivet av Lyra

7 kommentarer:

  1. Idel intressanta iakttagelser!
    1) Jag är ju lite äldre än du, så jag läste böckerna innan jag såg filmerna. Det blev en bok om året, varje bok utläst precis innan respektive film hade premiär. Snabbare än så gick det inte. Och om inte filmerna hade blivit min "morot", hade jag kanske aldrig läst ut böckerna. Jag tyckte helt enkelt att de var ganska sega (men lite bra också).
    2) Gimli är faktiskt den karaktär som jag tycker är sämst i filmerna - alldeles för tokrolig. Jag tycker lite synd om den "riktige" Gimli, för att han har blivit så förlöjligad i filmerna... :-) Undrar om jag också hade tyckt annorlunda om jag hade sett filmerna först?
    3)Filmatiseringen av Guldkompassen tyckte jag också var en riktig besvikelse i jämförelse med boken. När det gäller Sagan om Ringen tycker jag däremot att de flesta ändringarna är till det bättre, det känns som att de har tänkt igenom manuset på ett helt annat sätt. Jag tycker rentav att filmerna är bättre än böckerna, om man ser till hela trilogin! Men jag kanske tycker så för att jag är indoktrinerad efter att ha sett dvd-boxarnas extramaterialdokumentärer löjligt många gånger. (Och där nånstans inser väl var och en att det måste vara nåt fel på mig... hrm.)
    Nåja, tack för ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
  2. Åh men du måste läsa den sista boken också! Jag vill minnas att jag tyckte bäst om den. Men läs den på svenska, annars blir det nog för tungt!

    SvaraRadera
  3. Micke, nu kommer jag ju inte ihåg nåt från filmerna, innan jag såg de första nu igen. Jag skojade mest när jag skrev att han var favvisen. :)
    Tack för vägledningen om vilket språk jag ska läsa på! ...jag får läsa den på eng....nån annan gång, om jag orkar xD

    SvaraRadera
  4. Bra en fråga, hur gamla är ni?

    SvaraRadera
  5. sv; Hej!
    Åh vad roligt att ni hittade till våran blogg, och tack så mycket för kommentaren! Det var väldigt roligt att läsa.

    Ja! Boktjuven är verkligen otrolig! Jag har inte läst ut den ännu och det är jag nästan glad över för jag kommer inte ha ord att recensera den när jag är klar! Han skriver så att man ryser. Det är hemskt, men han skriver det med en sådan enkelhet...

    Du nämnde att du läst Twilight serien också. Och den är väl underbar!? Men jag tycker dom nästan har förlorat sin charm lite. Folk har blivit som galna. Dom köper klädesplagg med twilight tryck, det har kommit en twlight tidning osv. Det är lite synd, men böckerna är som sagt underbara!

    Du undrade också om jag läst "den mörka materian", vilket var ett sammanträffande att jag läste det nu för Hanna sitter och skriver om den boken för att lägga ut på bloggen, haha! Jag har läst den första boken "Guldkopassen", och jag var dum nog att se filmen före och blev därför glatt överraskad av boken. Jag älskar den! (Vad roligt att du hette Lyra också!)

    Oönskad var verkligen en underbar bok! Jag trodde inte det var så många som hade läst den men vad roligt att du/ni hade gjort det! Den var annorlunda och det tycker jag om hos böcker.

    Du jämförde Peter och Anna med Katniss och Peeta, förklara gärna närmare hur du menar? :)
    Hungerspelen är verkligen också en superbok! De här böckerna blev jag tipsad av av en kompis till mig som är bibliotikarie och vi kan stå och prata böcker i timmar!
    När det gäller din fråga om vad jag tror Katniss tycker om Peeta egentligen så ska jag inte svara på det förens du har läst andra boken ;)!
    Den är också väldigt bra, inte riktigt lika bra som den första enligt mig, men väldigt bra!

    Jag ska verkligen börja läsa eran blogg!
    Och tack för tipsen på de andra bloggarna!
    kram Linnea

    SvaraRadera
  6. sv;
    Ja, det var egentligen så här att när jag gick i 6:an försökte jag mig på att läsa guldkompassen men det gick inte så bra, jag la av efter ett tag. Sedan när jag gick på högstadiet och såg filmen bestämde jag mig för att försöka igen. Jag tyckte nämligen att filmen var bra.
    Och jag älskade boken!
    Ja jag ska fortsätta med de andra, men just nu håller jag på med... 5 böcker samtidigt så jag ska läsa ut de först ;P

    Ja! Omslaget på oönskad gjorde mig verkligen inte speciellt sugen på att läsa den, men min kompis (bibliotikarien) incisterade på att den var bra och hon hade ju haft rätt förr så jag gav den ett försök .. och jag var fast!
    Men gillade inte fjärligen eller den ljusrosa fägen.

    kram Linnea

    SvaraRadera