tisdag 5 januari 2010

Guldkompassen - Den Mörka Materian del 1

Originalets titel: Northern Lights (eller The Golden Compass)
Här kommer början på en recension på Lyra's favorittrilogi. I alla fall en av dom. Av Philip Pullman

Bra Att Veta: Vi befinner oss i en annan värld. Parallell med vår egen, och till synes väldigt lik vår egen också. Men istället för att ha sin själ inom sig, som i vår värld, vandrar själarna bredvid oss i form av daimoner. En djurskepnad, som kan skifta form mellan alla världens djur, så vitt jag vet. Din daimon skiftar form tills du blir cirka tretton, och kommer i puberteten. Då bestämmer den sig för en form. Daimonen är i de flesta fall av det motsatta könet, men en del av samma. Det är dock väldigt ovanligt. (Själv tycker jag detta med daimoner är en genialiskt ide´ av Philip Pullman att ha med.)

Tolvåriga Lyra Belaqua och hennes daimon Pantalaimon bor på Jordan College i Oxford. Hon är väldigt envis, nyfiken och enligt mig lite pojkflickig. Pantalaimon försöker dock ofta hindra Lyra från hennes påhitt. Som t.ex. att låta bli att gå in på vissa ställen, göra vissa saker som verkar dumma och som de antagligen skulle få skäll för. Hon är föräldralös, eller, de är föräldralösa, med tanke på Pan, som han kallas, daimonen. Rektorn på Jordan College, och hennes farbror Lord Asriel som ibland besöker skolan, hävdar att Lyra's föräldrar dog i en luftskepps-olycka när hon var liten. Lyra och hennes bästa vän, kökspojken Roger, är ofta i krig med zigenarbarnen, murbrukarnas barn och barn från andra college. Typiskt sånt som Pan försöker hindra Lyra från.
Boken börjar med att Lyra och Pan gömmer sig i ett klädskåp i Jordan's sällskapsrum, egentligen förbjudet område för eleverna. Hennes farbror Lord Asriel med sin snöleopardsdaimon Stelmaria, har återvänt från Norden, där han varit på en expedition. Genom en springa i klädskåpsdörren hör Lyra Lord Asriel berätta för akademikerna om en annan värld som han sett genom norrskenet, med hjälp av stoft. Lyra blir naturligtvis nyfiken, och vill beta mer.
En kväll blir Lyra bjuden på middag hos rektorn, och träffar där den vackra och kloka Mrs Coulter, som har en apdaimon med guldgul päls. (Daimonerna beskrivs alltid tydligt när en ny person kommer med.) Hon berättar mer för Lyra om Norden och stoft. Lyra tycker om henne med en gång. Mrs Coulter ber Lyra följa med henne på en expedition till Norden, och Lyra nappar direkt.
På morgonen dagen innan Lyra och Pan ska åka med Mrs Coulter till hennes lägenhet i London, ger rektorn Lyra ett litet paket invirat i svart sammet. Under sammeten döljer sig något som kunnat vara en guldklocka, eller kompass. Det visar sig vara en Guldkompass, en Alethiometer som kan svara på snudd på vilken fråga man vill. Men, hon får inte visa den för Mrs Coulter...

Detta är en mörk berättelse om fantastiska själar, zigenare, aeronauter, häxor, pansarbjörnar, och starka vänskapsband. Den kan vara lite seg i början, men blir mycket bättre in mot mitten. Vi ska snart recensera de två sista delarna också, Den Skarpa Eggen och Bärnstenskikaren.Rekommenderas varmt! De har spelat stor roll i mitt liv, och hoppas att de ska göra det i era också. Böckerna förtjänar verkligen sin hedersplats på min Bokhylla. Trevlig Läsning!

Srivet av Lyra (Jag erkänner, Lyra är min pseudonym...)