söndag 24 januari 2010

Oönskad


"Jag heter Anna och jag borde inte vara här. Jag borde inte existera. Men det gör jag"

Oönskad utspelar sig år 2140. Forskarna har uppfunnit ett nytt läkemedel som gör det möjligt att leva för alltid.
För att jorden inte ska bli överbefolkad får alla som tar läkemedlet inte skaffa barn.
Men endå finns det dom som väljer att trotsa lagen och få barn. Dom barnen kallas Oönskade.
Dom tas ifrån föräldrarna och uppfostras på anstalter, som fängelser, för att bli så kallade "Värdefulla Tillgångar", slavar, till dom Önskade.
Anna är en Oönskad. Så länge hon kan minnas har hon bott på Grange Hall, en anstalt för Oönskade. Hon har alltid blivit intalat att hon inte borde finnas, att hon är en Oönskad.
När en ny Oönskad, Peter, kommer till Grange Hall försöker han intala Anna att hon visst har rätt att finnas. När han sedan ber henne rymma tillsammans med honom vet inte Anna vad hon ska göra. Kommer hon våga följa Peter?

Oönskad är en framtidsthriller som verkligen får en att börja tänka. Precis som med Hungerspelen undrar man, kan det bli såhär i framtiden?
När man har börjat läsa Oönskad blir man helt fast. Man måste bara fortsätta läsa, måste få reda på hur det går. Den går bara inte att lägga ifrån sig.
Berättelsen byggs sakta upp och tempot och spänningen ökar för varje sida. Anna och Peter's relation känns också så trovärdig på nåt sätt. Väldigt speciell.

Jag tyckte i alla fall att Oönskad var jättebra. Författaren Gemma Malley har ett alldeles speciellt sätt att skriva, precis som Markus Zusak som har skrivit Boktjuven.
Hon skriver både spännande och gripande. Kanske kommer jag att läsa den Engelska verisionen, orginalet, nån gång. The Declaration. Det känns mer riktigt på nåt sätt när man läser orginalet.
I alla fall, Oönskad är en fantastisk bok. Jag hoppas verkligen att Gemma Malley skriver en fortsättning!

Skrivet av Alice

7 kommentarer:

  1. Oönskad är en riktigt bra bok. Det finns en fortsättning på engelska, man får hoppas att den översätts till svenska.

    SvaraRadera
  2. WOW! Vi blev jätteglada när vi läste din kommentar, vi har velat ha en fortsättning ända sedan vi läste boken. The Resistance, inte sant? Det ska bli intressant läsning. (Bara vi får tag på den! xD)

    SvaraRadera
  3. sv; När det gäller tornrummets hemlighet så har vi helt olika åsikter! Hanna tyckte att den var väldigt bra medan jag tyckte raka motsatsen. Men prova att läsa den och se vad du tycker! :-) Berätta gärna sedan!

    Och tack för rättningen! Jag glömde helt bort det andra R:et! :)

    läste just kommentaren över, FINNS DET EN 2:A PÅ OÖNSKAD!?! hoppashoppas den kommer på svenska!

    kram Linnea

    SvaraRadera
  4. Jag älsker Oönskad. Jag visste inte att det fanns en två, kanske läser den men jag suger på engelska.

    SvaraRadera
  5. Det gjorde jag också först, men det är ju en anledning till att vi läser på engelska! Man lär sig så mycket nya ord och att hantera språket på ett annat sätt än det sättet man lär sig i skolan, och så är det ju en av de snabbaste vägarna till bra engelska betyg! :)
    Förresten, var för undrade du hur gamla vi var? :)
    /Engelska hälsningar från Lyra

    SvaraRadera
  6. Jag läser Harry Potter 6 på engelska, men det går väldigt segt. Jag vill bli bättre på engelska men det är inte så lätt för min engelskalärare suger.
    Jag bara undrade, jag trodde ni var äldre, typ 14-15.

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte att "The Declaration" var lite... creepy. Och jag gillade inte slutet, så jag vet inte om jag ska läsa uppföljaren, "The Resistance". Dock kan jag inte förklara varför jag inte gillade den...

    SvaraRadera