torsdag 7 januari 2010

Kiki Strike - Skuggornas Stad



Originalets titel: Kiki Strike - Inside The Shadow City
En fruktansvärt spännande och intressant bok.
Av Kirsten Miller


TILL DEN DET BERÖR

Genom att ta dig tid att öppna denna bok har du blivit medlem i en grupp som består av få utvalda: De nyfikna. Du anar inte hur glad jag är över att vi har hittat varandra. Vi är ju inte så många, som du kanske har lagt märke till.
Dessa sidor innehåller en sann redogörelse för mitt första äventyr med Kiki Strike. Om du är på jakt efter en spännande berättelse som kan roa dig under regniga kvällar då du inte har något bättre att göra bör den fungera riktigt bra. Om du skulle vilja skaffa dig en eller annan viktig kunskap, desto bättre. Jag pratar naturligtvis inte om sådana kunskaper som du förmodligen får i skolan. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ge dig en på det hela taget bättre utbildning.

Trevlig läsning,
Ananka Fishbein

Så lyder prologen till Kiki Strike - Skuggornas Stad. Enligt mig, är det en väldigt trevlig och spännande bok. (Okej, det där lät lite simpelt, men så är det...) I den här recensionen, kommer jag nog delvis att använda författarens ord, så ni vet.

Ända tills Ananka blev tolv år gammal var hennes liv vad de flesta skulle kalla vanligt. Hon gick till skolan, kom hem, badade och kröp till sängs. Hon insåg det inte då, men hon var alldeles förfärligt uttråkad.
I stort sett det ända hon hade i sitt hem, där hon bodde med sina föräldrar (och en liten mus under diskbänken, om jag minns rätt), som skulle kunna tyckas vara intressant, var böcker, böcker om i stort sett om vad som helst, förutom barnböcker. (Hon berättar själv om att hon ska bli marinbiolog och studera jättebläckfiskar när hon blir stor, så sådana böcker har hon en del av).

Men, i hennes lyxiga överklasskola, Atalantaskolan, New York City, börjar en dag en blek, svartklädd tjej, med alvliknande utseende. (Nej, hon är inte vampyr.) Kiki Strike. Som vill bli farlig...
Boken börjar med ett stort hål i marken utanför Ananka's hus. Ananka kilar ut, klättrar ner för det smutsiga repet som hänger fastknutet vid kanten.
Vad hon kommer till, är ett underjordiskt rum, en gammal bar. Där hittar hon en bok , Glimtar från Gotham av Pearcy Leake III. Under en fallucka i golvet i baren, döljer sig långa korridorer, hemliga gångar, barer, danssalonger, (kvarglömda skatter?) och mycket mer. Ett tillhåll för tjuvar och smugglare under artonhundratalets New York. (Missförtå inte, boken utspelar sig under nutid.) Välkomna till Skuggornas Stad.

Tillsammans med fyra andra tjejer, börjar Ananka och Kiki Strike utforska och kartlägga Skuggornas Stad. Varför? Ananka vill göra nåt intressant med sitt liv. Luz (en av de fyra tjejerna) vill bli rik. Kiki då? Har hon sina egna skäl?

Kiki Strike - Skuggornas Stad är en fruktansvärt spännande bok, särskilt om man har varit i New York, är tolv år, vill bli marinbiolog, har samma frisyr och glasögon som Ananka. (Som jag har, i stort sett) Jag kan faktiskt känna igen mig själv väldigt bra i Ananka. Otroligt bra, till och med. Största skillnaden är väl att hon bor i det schyssta New York, (är såååå avundsjuk! Åk dit själva, så förstår ni), och jag bor i det trista, regniga Sverige. Men, tillbaka till ämnet. Uppföljaren till Skuggornas Stad heter "Kiki Strike - Kejsarinnan's Gravkammare". Lika spännande bok, den. (Den ska vi också recensera, det blir nog Alice som gör det.)
De båda rekommenderas varmt!

Skrivet av Lyra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar